پافشاری منصور هادی بر راهکار نظامی در یمن

«عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن اعلام کرد که گزینه نظامی همچنان در کشورش مطرح است زیرا انصار الله و «علی عبدالله صالح» راهکارهای مسالمت آمیز برای حل درگیری‌ها را رد کرده‌اند.

وی که هنوز در ریاض به سر می‌برد، در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی» گفت: دستیابی به توافق _سیاسی _ با جماعتی دینی که خود را ماموری از سوی خدا می‌داند و دستورات ایران را که متهم به تلاش برای سیطره بر تنگه «باب المندب» است، اجرا می‌کند، دشوار است. دلیل جنگ یمن، به «عبدالملک الحوثی» رهبر حوثی‌ها باز می‌گردد که خود را مکلف به حکومت در یمن به دستور خداوند می‌داند و معتقد است که حکومت حقش است.

رئیس‌جمهور مستعفی یمن در ادامه گفت: دولت آمریکا می‌خواهد که از طریق حمایت از راهکار نظامی، منافع ایران را در یمن هدف قرار دهد اما اروپا به دنبال راهکار سیاسی است نه نظامی.

هادی تاکید کرد: تشکیل دولت فدرال، راهکار برون رفت از طوفان جنگ‌ها و کودتاهایی است که بیش از 50 سال است در یمن وجود دارد زیرا این راه، عدالت و مساوات را برای یمنی‌ها تضمین می‌کند.

رئیس‌جمهور فراری یمن، انصارالله و علی عبدالله صالح را متهم به کودتا علیه طرح تشکیل دولت فدرالی در یمن دانست و گفت: نظام فدرالی از یمنی متحد و یکپارچه حفاظت خواهد کرد و یمن را از خطرات تجزیه دور نگه خواهد داشت.

وی گفت که دیگر کار شورای انتقالی جنوب یمن به ریاست «عیدروس الزبیدی» استاندار سابق یمن که خواستار بازگشت به پیش از سال 1990 و تشکیل کشور یمن جنوبی است، تمام شده به حساب می‌آید. دستاوردهای گفت‌وگوی ملی، در قبال مسئله جنوب یمن، عادلانه بود و حل و فصل این مسئله را تضمین می‌کند. اما معارضان نظام فدرالی در شمال و جنوب یمن، مانع اجرای نتایج این گفت‌‌وگوها هستند.

هادی بار دیگر گفت که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن، برای انتقام‌جویی از دشمنان سیاسی‌اش، راه را برای ورود حوثی‌ها به صنعاء باز کرده است.

رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن مدعی شد که اختلافات میان صالح و انصارالله کاملا حقیقی است و انصارالله در صورت رویارویی نظامی با نیروهای صالح، بر او برتری دارند و از او قوی‌ترند.

وی که هنوز خود را رئیس‌جمهور یمن می‌داند گفت که بر خلاف صالح، در اندیشه وراثتی کردن قدرت در یمن است زیرا کلیه کشورهایی که برای وراثتی کردن قدرت، تلاش کرده‌اند، با جنگ و تنش مواجه شده‌اند.