درخواست موگرینی برای رسیدگی فوری به اوضاع مسلمانان میانمار

 «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از دولت میانمار خواست تا ریشه‌ها و پیامدهای بحران قومیتی در استان راخین را در مدت زمان هفته جاری بررسی کرده و به آن رسیدگی کند.

 موگرینی تأکید کرد که از دولت میانمار انتظار دارد که گام‌های لازم برای رسیدگی به دلایل و نتایج فاجعه نسل کشی در منطقه راخین را در عرض یک هفته بردارد.

در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: «همانطور که چند روز پیش نیز اعلام کردم، اولویت فعلی فراهم کردن دسترسی فوری به کمک‌های بشردوستانه است و به طور همزمان و به موازات آن، ریشه‌های این درگیری ها نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد. طرفین به ما اطمینان داده‌اند که این هفته گام‌های لازم را بر می‌دارند و ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد.

انگلیس و سوئد روز دوشنبه درخواست برگزاری نشست رسمی شورای امنیت در روز چهارشنبه را به منظور بررسی اوضاع میانمار مطرح کردند.

از 25 آگوست تاکنون به دلیل ظلم حکومت میانمار و به آتش کشاندن خانه‌های مسلمانان ساکن راخین، 290 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از این کشور گریخته‌ و آواره شده‌اند. 

پایگاه محلی «روهینگیا بلاگر» دو روز پیش اعلام کرد که تعداد مسلمانان غیرنظامی روهینگیا که به دست ارتش میانمار کشته شده‌اند، بیش از 3500 نفر است.