ترکیه نگاه خود را متوجه شرق کرده است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا درباره خرید سامانه موشکی اس 400 توسط ترکیه از روسیه اظهار کرد: گزارش‌های اولیه نشان از دست‌های آمریکایی‌ها در کودتای نافرجام ترکیه داشته؛ لذا اختلاف نظرهایی بین ترکیه و آمریکا بروز پیدا کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: با اینکه فتح‌الله گولن از مخالفاندولت اردوغان در آمریکا حضور دارد ولی آنها حاضر به تحویل او به دولت ترکیه نشده‌اند.

وی با اشاره به اختلافات بین ترکیه و آمریکا افزود: به نظر می‌رسد که دولت ترکیه به تدریج فاصله خود را از غربی‌ها و آمریکا بیشتر کرده و نگاه خود را متوجه شرق کرده است. ناامیدی ترکیه از ورود به اتحادیه اروپا و اختلاف های این کشور با این اتحادیه و آمریکا، ممکن است منجر به خروج ترکیه از ناتو شده و این کشور روی نیروهای مسلح و تسلیحات داخلی خود حساب باز کند.

هانی‌زاده با بیان اینکه ترکیه در تلاش است نوع تسلیحات خود را از غرب به شرق تغییر دهد، تصریح کرد: انتظار می‌رود پس از اینکه ترکیه سامانه S400 را از روسیه خریداری کرد در آینده نیز حجم تسلیحات خریداری شده را از روسیه افزایش دهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نزدیکی روابط بین ترکیه و روسیه بیان کرد: این احتمال وجود دارد که سیاست‌های دولت ترکیه به کلی تغییر کرده و از بلوک آمریکا و غرب خارج شده و به سمت چین، روسیه نزدیک شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ترکیه احساس کرده نمی‌تواند شریک مناسبی برای آمریکایی‌ها باشد و نگاه و استراتژی آمریکا با دولت اردوغان تفاوت دارد.