آیا آمریکا به وعده خود برای لغو تحریم‌های سودان عمل می‌کند؟

 با نزدیک شدن به 12 اکتبر و پایان مهلت تعیین شده از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای رفع تحریم‌های اعمال شده علیه سودان از سال 1997، خارطوم به رفع این تحریم‌ها امیدوار است.

با وجود اینکه سودان به حصول پیشرفت در 5 مورد توافق با دولت «باراک اوباما» برای رفع تحریم‌ها تأکید دارد اما وزارت خارجه آمریکا رفع این تحریم‌ها را به «کارنامه حقوق بشر» سودان منوط کرده و آن را به تعویق انداخته است.

روزنامه القدس‌العربی در مقاله‌ای نوشت که سودان تأکید دارد در 5 مورد توافقی با آمریکا، خارطوم با واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم، تحقق صلح در سودان جنوبی و بُعد انسانی در خصوص ارسال کمک به افراد جنگ زده در سودان همکاری کرده است.

در ژانویه گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا دستور رفع تحریم‌های اقتصادی را صادر کرد و قرار بود ماه جولای این فرمان با هدف تشویق دولت سودان به استمرار تلا‌ش‌های خود در خصوص حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، اجرایی شود.

ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان که همراه با هیأتی در آمریکا بسر می‌برد روز شنبه با «تام بوسارت» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم دیدار و درباره آمادگی برای اتخاذ تصمیم نهایی در رابطه با رفع تحریم‌های اقتصادی خارطوم در اکتبر آینده گفت‌وگو کرد.

غندور در حضور «سریل سارتور» از مدیران ارشد آمریکا در شورای امنیت ملی آمریکا با مشاور ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد و پس از آن وزارت خارجه سودان بیانیه‌ای صادر و اعلام نمود که بوسارت در این دیدار تأکید کرده که دولت ترامپ زمان زیادی را صرف بررسی موضوع سودان در بالاترین سطح کرده و آنها اکنون در مرحله سپری کردن آخرین ارزیابی‌ها برای اتخاذ تصمیم نهایی هستند.

در این بیانیه آمده است که غندور نیز در این دیدار به تشریح روند تاریخی روابط دوجانبه سودان و آمریکا و تحولات به وجود آمده در این روابط از اوایل دهه شصت قرن گذشته تا زمان اعمال تحریم‌ها در دو دهه اخیر پرداخت و گفت که همکاری موجود بین سودان و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم به نتایج مثبتی رسیده است اگر چه سودان از دیدگاه آمریکا همچنان جزء کشورهای حامی تروریسم است.

وبگاه «أخبار السودان» نیز به نقل از ناظران نوشت که این سفر غندور به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور نوعی گشایش در روابط دو کشور و نزدیکی دیدگاه‌های آنهاست، مقامات آمریکا به دنبال گرفتن تضمین هستند به خصوص اینکه عامل اعتماد در سطح سیاسی در پی اوضاع داخلی دارفور از بین رفته است و شاید این سفر غندور برای اطمینان بخشیدن به مقامات آمریکا باعث ایجاد گشایش در روابط دو طرف و در نهایت رفع تحریم‌ها در ماه آینده شود.

«محمد حسن» استاد روابط استراتژیک دانشگاه بین‌المللی آفریقا نیز در این باره گفت : «سیاست آمریکا بر نفس طولانی و بازی با عامل زمان متکی است به این معنا که خارطوم هر خواسته‌ای را که اجرا کند آمریکایی‌ها خواسته‌های جدیدی ارائه می‌کنند.»

این استاد روابط استراتژیک اظهار داشت: از زمانیکه خارطوم برگزاری همه‌پرسی در سودان جنوبی و جدایی را پذیرفت آمریکایی‌ها مطالبات جدیدی از جمله برقراری صلح در مناطق کردفان جنوبی و النیل الأزرق و غیره را مطرح کردند، واشنگتن به برقراری صلح در دارفور تمایل دارد، با وجود اینکه دولت و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی آن برای بازگشت اوضاع به وضعیت اولیه در این اقلیم تلاش می‌کنند، اخیرا نیز طرح جدیدی برای متقاعد کردن جنبش‌های العدل و المساواة و جنبش «تحریر السودان» برای پیوستن به روند مسالمت‌آمیز ارائه کرد، صلح در سودان هدف استراتژیک آمریکاست و از دیدگاه آن گروه‌هایی در سودان هستند که باید به روند مسالمت‌آمیز بپیوندند و در قدرت مشارکت داشته باشند.     

وی افزود: رفع تحریم‌های اقتصادی سودان یک مبادله سیاسی است و نیازمند امتیازدهی دو طرف است، هدف از سفر غندور به واشنگتن هر چه که باشد خواه مشارکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل یا دیدارهای دوجانبه نتایجی را برای منافع سیاسی سودان چه در اکتبر آینده یا پس از آن به دنبال خواهد داشت.