راه حل جدید پوتین برای سوریه

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی مدعی شد: «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، بر روی طرح جدیدی کار می کند که در نظر اسرائیلی ها بیشتر به یک داستان علمی تخیلی شباهت دارد؛ اما مسکو آن را طرحی منطقی و کاملا قابل اجرا می داند. این طرح درباره ساختار قدرت در سوریه است و اسرائیل و ایران را نیز می تواند راضی نگه دارد.

هاآرتص در ادامه این گزارش آورد: دو سال از آغاز عملیات جنگنده های روسیه علیه شورشیان سوری می گذرد و پوتین هم اکنون کنترل آینده سوریه را در دست دارد. دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تمایلی به ایفای نقشی جدی در سوریه نداشت و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، نیز هنوز فرمول مشخصی از سیاست منطقه ای خود ارائه نکرده است، و در مقابل روسیه جای خالی هر دو را پر کرد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، خیلی زود دریافت که پوتین مایل است نقشی مهم را در بحران داخلی سوریه ایفا کند، به همین دلیل سپتامبر 2015 به مسکو سفر کرد و به ملاقات پوتین رفت. به موجب این دیدار، یک ساز و کار جدید میان نیروی هوایی روسیه و اسرائیل به راه افتاد که طبق آن یک خط ارتباطی مستقیم میان مرکز عملیات روسیه با پایگاه های وزارت جنگ اسرائیل در تل آویو راه اندازی شد.

اسرائیل به حملات هوایی خود علیه مواضع حزب الله در خاک سوریه ادامه داد. این حملات گاهی در مناطقی از سوریه رخ می دادند که نیروی هوایی روسیه بر آن تسلط داشت. نتانیاهو و پوتین نیز با برقراری تماس های تلفنی که اغلب هر چند ماه یک بار انجام می شد، با یکدیگر تبادل نظر داشتند.همزمان با همین موضوع، روسیه با ایران و حزب الله نیز همکاری می کرد.

«آندری کورتونوف»، مدیرکل شورای امور بین الملل روسیه، در این باره مدعی شد: «پوتین نمی خواهد ایران و یا اسرائیل را از دست بدهد. یک احترام متقابل میان پوتین و نتانیاهو وجود دارد و روسیه موضعی خاص درباره فعالیت های نظامی اسرائیل در سوریه اتخاذ کرده است، بطوریکه از «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، و حزب الله می خواهد اقدامی تلافی جویانه علیه اسرائیل انجام ندهند.»

یک دیپلمات غربی اظهار کرد: ایران تامین کننده تجهیزات پوتین در خاک سوریه است. رئیس جمهور روسیه قصد ندارد این شرایط را بر هم بزند.

یک خبرنگار کهنه کار روس در مسکو نیز گفت: به لطف کمک های ایران، روسیه توانست عملیات سوریه را با کمترین تعداد تلفات انجام دهد. همین موضوع موجب شد عملیات سوریه در دیدگاه عمومی شهروندان روسیه طرفدار داشته باشد.

برخی منابع آگاه و عالی رتبه در مسکو اعلام کردند پوتین در حال آماده کردن یک فرمول جدید درباره سوریه است که طبق آن هیچ نیروی خارجی اجازه ندارد از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه استفاده کند. این موضوع حتی خواست نتانیاهو را نیز دربر می گیرد که خواهان ممنوعیت ایران برای ایجاد یک پایگاه نظامی دائم در سوریه است. اگر طرح پوتین به اندازه کافی قوی باشد، ایران و اسرائیل همزمان از ایجاد پایگاه هوایی و یا موشکی در سوریه منع خواهند شد. البته نتانیاهو در انظار عمومی از پذیرش این فرمول خودداری می کند؛ اما گزینه دیگری جز قبول آن ندارد.

بر اساس این ادعا، احتمالا پوتین از برخی بمباران های ارتش اسرائیل در مناطقی از سوریه چشم پوشی می کند؛ اما در عین حال از دریافت کمک های زمینی ایران نیز دست نخواهد کشید.

 انتهای پیام/

ادعای هاآرتص درباره طرح پوتین در خصوص سوریه برای راضی نگه‌داشتن ایران و رژیم صهیونیستی