مقام پیشین آمریکایی: سخنرانی ترامپ در سازمان ملل لفاظی‌ محض بود

نیکلاس برنز، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و سفیر پیشین این کشور در ناتو که در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد است، در گفتگو با این شبکه از ماساچوست، گفت: «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنانی بی‌سابقه ایراد کرد. البته این سخن ترامپ درست بود که اگر کره شمالی به آمریکا یا کره جنوبی یا ژاپن یا نیرو‌های آمریکایی در خاوردور حمله کند بی‌تردید آمریکا از خودش دفاع خواهد کرد. همه رؤسای جمهور آمریکا از زمان آیزنهاور این سخن را بیان کرده اند.»

او افزود: نکته دیگری نیز ترامپ بیان کرد که درست بود. او از روسیه و چین به صورت مستقیم نام نبرد ولی گفت کشور‌هایی که با کره شمالی روابط تجاری دارند و به آن کمک می‌کنند، بخشی از مشکل هستند. سخن ترامپ در هر دو مورد فوق درست بود؛ اما مشکل این سخنرانی آن بود که سخنرانی آتشین و اغراق آمیز بود.

معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: [شب گذشته ما] شاهد لفاظی‌های محض رئیس جمهور ترامپ بودیم و هیچ سخنی از مسیر دیپلماتیک نشنیدیم که به مذاکرات منجر شود. در حال حاضر، تاکید آمریکا باید بر این مسئله باشد.

برنز در ادامه افزود: «رئیس جمهور آمریکا باید بقیه جهانیان را با خودش همراه داشته باشد بویژه این مسئله باید درباره مردم کره جنوبی و ژاپن باشد که در صورت بروز جنگ، متحمل رنج خواهند شد. اگر ما به گونه‌ای بسیار تهاجمی و تند عمل کنیم و سخنرانی‌های ما بسیار پرطمطراق و اغراق‌آمیز باشد، به ضرر این گزینه است که بتوان اعتبار بین‌المللی را برای تلاش‌هایمان جلب کنیم و این رویکرد ما به نفع تبلیغات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تمام خواهد شد. در عین حال، نباید کیم جونگ اون را به کنج برد. ما خواهان آن هستیم که او مصالحه کند و در سر میز مذاکرات، امتیاز بدهد. اگر در ملاء عام بر او فشار بسیار زیادی وارد کردیم این کار سبب می‌شود انجام دادن این کار (مذاکرات) سخت‌تر شود. لحن و نوع گفتار این سخنرانی مشکل ساز بود. اما این سخن رئیس جمهور ترامپ درست بود که امریکا حق دارد از خود و کره جنوبی و ژاپن در صورت تجاوز کره شمالی دفاع کند. این سخنان، بازدارندگی راهبردی بود.»