اخوان سوریه بدنبال مدل اتا ترک

بولتن نیوز: درحالیکه حرکت بیداری اسلامی اکنون در کشور مصر و لیبی و سودان شکل واقعی به خود گرفته که همان اسلام ناب محمدی است و جهانیان نیز اسلام ناب را از آنها برداشت می کنند، دولت ترکیه و بخشی از اخوان المسلمین سوریه در رویا و برزخ بسر می برند و قصد دارند مدل حکومت سکولار ترکیه را در سوریه پیاده نمایند.



رهبر در تبعید اخوان المسلمین سوریه یعنی محمد شفقه گفته است که در صورت سقوط رژیم رئیس جمهور بشار اسد، این جمعیت که در سوریه غیر قانونی شناخته شده خواهان دنبال کردن راهی مانند جمهوری سکولار ترکیه است.

وی در مصاحبه تلفنی از ترکیه اظهار داشت: " سیستم اداره ترکیه برای ما جالب توجه است و به مدل ایرانی علاقه ای نداریم. "

درحالیکه ترکیه یک کشور اسلامی است، از زمان مصطفی کمال آتاترک و پس از سقوط امپراطوری عثمانی و منسوخ شدن سلطنت و قدرت مراکز مذهبی، جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ میلادی بنیان نهاده شد و از آن زمان به صورت سکولار و تحت آموزه های مصطفی کمال آتاترک اداره می شود.



اما ایران تحت رهبری روحانیون شیعه و فرامین اسلام و شیعه و به صورت حکومت مردم سالاری دینی اداره می شود که از زمان سرنگونی سلطنت، توسط انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی، سیاست های جامعه مبتنی بر آموزه های انقلاب اسلامی تعیین شده است.

اخوان المسلمین سوریه، شاخه ای از جمعیت اخوان المسلمین مصری است که قدیمی ترین و قدرتمندترین حرکت اسلامی در منطقه است.

شفقه رهبر اخوان المسلمین سوریه می گوید: " ما همیشه به دنبال آزادی و دموکراسی بوده ایم. ما یک حکومت دیکتاتوری را جایگزین دیگری نخواهیم کرد. ما بر علیه دیکتاتوری ها هستیم. "

وی افزود: " درسوریه تحت رهبری اخوان المسلمین، همه سوری ها دارای آزادی کامل خواهند بود و همه مسائل در انتخابات تعیین خواهد شد. اگر ما اکثریت را بدست آوریم، ما یک جانبه عمل نخواهیم کرد. با همه همکاری خواهیم داشت. "

شفقه گفت، شورای ملی سوریه، یعنی گروه مخالفین بشار اسد که اخوان المسلمین هم عضو آن است با توافق عمومی تشکیل شده و تمامی تصمیمات به اتفاق آرا گرفته می شود. هیچکس در آن اکثریت ندارد و ما آنچنان که برخی می گویند هدایت آن را بر عهده نداریم.

وی از تصمیم اتحادیه عرب برای اعمال تحریم های بی سابقه علیه سوریه که شامل مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت سفر مقامات ارشد سوریه است استقبال نمود. این تحریم ها پس از آن که سوریه از سرکوب مخالفین دست برنداشت و از قبول ناظران عرب خودداری کرد، تصویب شد.


وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل نیز احتمالا برای جلوگیری از خونریزی بیشتر که آن سازمان تعداد کشته شدگان را بیش از ۳۵۰۰ نفر می داند، اقدام خواهد کرد.



شفقه اظهار داشت: این رژیم سرسخت است و می داند هر قدمی به سمت اصلاحات به معنای پایان آن است. ما خواهان پشتیبانی از مردم غیرنظامی هستیم. گرچه ترجیح می دهیم این کار توسط اعراب انجام شود بااینحال اگر ممکن نباشد جامعه بین الملل می تواند این پشتیبانی را برعهده گیرد.