مساله هسته ای شبه جزیره کره موضوعی بین کره شمالی و آمریکاست

وزارت خارجه چین در بیانیه ای اظهار داشت: مقام های آمریکا بر اینکه چنین هدفی ندارند تاکید می ورزند اما این برای حل مساله کافی نبوده و باید اقداماتی عملی صورت گیرد.

وزارت خارجه چین دراین بیانیه از آمریکا خواست که برای بازگشت پیونگ یانگ به مذاکرات وارد عمل شود و در نظر داشته باشد که فشارها بر کره شمالی فقط برای این است که این کشور به عرصه گفت و گو بازگردد.

چین که اعمال تحریم ها را به طور رسمی علیه کره شمالی آغاز و دستور داده است همه شرکت های چینی و حتی شرکت های مشترک با این کشور از پیونگ یانگ خارج شوند ، تاکید کرد که تحریم نیمی از راه است و اصل مطلب عاری سازی منطقه شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است.

برخی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا به تازگی گفته اند که به دنبال جنگ با کره شمالی و تغییر حکومت این کشور نیستند و نمی خواهند مردم کره شمالی را به سختی بیندازد.

لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در گفت وگویی در پکن از این اظهارات استقبال کرده اما گفته است که باید دست به اقدامات عملی زد تا کره شمالی به میز گفت و گوها بازگردد.

وی ابراز امیدواری کرد که همه طرف های ذی ربط اقداماتی انجام دهند که به حل صلح آمیز مساله کمک کرده و راه را برای پایان دادن به این بحران باز کند.

همزمان وزارت دفاع چین نیز در بیانیه جداگانه اعلام کرد که مساله هسته ای شبه جزیره کره موضوعی بین کره شمالی و آمریکاست اما چین همه توانش را برای حل موضوع بکار می گیرد.

این بیانیه می افزاید که همه باید گام های عملی برای حل مساله بردارند و بجای اینکه انگشت اتهامشان را به سوی چین نشانه بروند ، خود برای حل موضوع پیشقدم شوند.