دروغ بزرگ وزیر خارجه اسپانیا

آلفونسو داستیس، وزیر امور خاجره اسپانیا، امروز (دوشنبه) در اظهاراتی مدعی شد تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از خشونت‌های پلیس اسپانیا در جریان همه‌پرسی استقلال کاتالونیا جعلی است. او افزود خبرها مبنی بر اینکه پلیس با رأی‌دهندگان رفتار بسیار خشونت‌آمیزی داشته است صحت ندارد.

آلفونسو داستیس در گفتگو با خبرنگار اسکای نیوز، اظهار کرد برخی از تصاویری که در فضای منتشرشده و به خشونت‌های پلیس اسپانیا در روز برگزاری همه‌پرسی نسبت داده شده‌اند در واقع مربوط به سال 2012 میلادی (5 سال پیش) هستند.

بر اثر خشونت‌های روز یکشنبه گذشته در جریان برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا، دست کم 844 نفر رأی‌دهنده و 33 پلیس زخمی شدند. این خشونت‌ها پس از آن روی داد که وزارت کشور اسپانیا روز همه‌پرسی و در یک تصمیم ناگهانی به نیروهای پلیس ضدشورش اسپانیا دستور داد صندوق‌های اخذ رأی و برگه‌های رأی‌گیری را مصادره کنند. این اقدام پلیس اسپانیا با مقاومت افراد حاضر در شعب اخذ رأی مواجه شد. پلیس ضدشورش اسپانیا در این درگیری‌ها به سمت رأی‌دهندگان گلوله‌های پلاستیک شلیک کرد. این در حالی است که استفاده از این نوع گلوله‌ها در منطقه کاتالونیا، غیرقانونی است.

در ادامه گزارش آمده است پلیس ضدشورش کسانی را که در برابر مصادره صندوق‌های رأی مقاومت می‌کردند، کشان کشان بر روی زمین می‌کشیدند و آن‌ها را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. براساس گزارش هافینگتن پست، زید رعد الحسین، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز در بیانیه‌ای، خواستار تحقیقات درباره خشونت‌های روز گذشته در اسپانیا شد.

مقامات منطقه خودمختار کاتالونیا می‌گویند 90 درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی روز یک‌شنبه به استقلال این منطقه رأی آری داده‌اند.