رهبر سابق کره شمالی به پوتین چه رازی گفته بود؟

ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد، «کیم جونگ ایل» رهبر سابق کره شمالی در سال 2001 در گفت‌وگویی شخصی با وی از وجود یک بمب هسته‌ای در کره شمالی خبر داده بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، پوتین گفته است: «در سال 2001، وقتی که من در مسیر سفر به ژاپن بودم، توقفی نیز در کره شمالی داشتم که در آن سفر با پدر رهبر فعلی کره شمالی دیدار کردم».

وی افزود: «همان زمان بود که وی به من اعلام کرده که آنها یک بمب هسته‌ای دارند. علاوه براین، سئول نیز در تیررس و محدوده برد سامانه‌های توپخانه‌ای معمول این کشور در آن زمان قرار داشته است».

رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: «آن موقع چه زمانی بود؟ سال 2001. حالا در سال 2017 میلادی هستیم و این کشور تحت تحریم‌های دائمی به حیات خود ادامه داده است و به جای یک بمب هسته‌ای، یک بمب هیدروژنی دارد».

پوتین همچنین تأکید کرد: «من معتقدم که هیچ حقی برای ارزیابی سیاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال کره شمالی ندارم اما تمامی طرفین باید تلاش کنند تا لحن خود را در قبال این کشور تلطیف کنند».

وی در ادامه گفت که تمامی طرفین درگیر در تنش‌های شبه‌جزیره کره باید تلاش کنند تا راه‌حلی از طریق گفت‌وگو بیابند و کسانی که با پیونگ‌یانگ از موضع قدرت صحبت کنند در حقیقت در جهت تقویت کره شمالی تلاش می‌کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مسکو نگران آزمایشات موشکی کره شمالی است، گفت: «ما مرز مشترکی با کره شمالی داریم. یکی از سایت‌های آزمایش هسته‌ای در کره، تقریبا در فاصله 200 کیلومتری مرز ما قرار گرفته است. اما آمریکا کجای این کره قرار گرفته است؟ ما کمتر از شما درباره این مسئله نگران نیستیم حتی نگرانی ما بیشتر نیز هست.»