اختلاف جامائیکای آلمان درباره مسئله مهاجرت

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی نوشت: احزاب دولت ائتلافی آینده آلمان موسوم به ائتلاف جامائیکا ( ائتلاف احزاب سبز، لیبرال دموکرات و اتحادیه احزاب متحد مسیحی) واکنش های مختلفی به سخنان رئیس جمهور آلمان درباره مسئله مهاجرت که در روز وحدت ملی این کشور ایراد شد داشتند.

در حالی که "سم ازمیر"، رئیس سبزهای آلمان بعد از سخنرانی اشتاین مایر رویکرد حزب خود در قبال مهاجران را تایید شده می نگرد و با اظهارات وی موافقت کرده است اتحادیه احزاب متحد مسیحی بسیار در این باره تردید دارد.

استفان مایر، از سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی که رئیس گروه کاری سیاست داخلی فراکسیون جدید اتحادیه احزاب متحد مسیحی نیز هست در این باره اظهار داشته است که آلمان اکنون از یک قانون مهاجرت متمایز برخوردار است که بخش اعظم آن با استانداردهای اروپایی منطبق است. در مذاکرات ائتلافی آینده البته مطمئنا درباره تغییر سخن به میان خواهد آمد.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان در سخنرانی خود به مناسبت روز وحدت آلمان البته به صراحت  از قوانین سختگیرانه تر برای مهاجران سخن نگفت اما اظهار داشت که مسیرهای قانونی به آلمان برای مهاجران باید تعریف شود تا پناهجویان بتوانند راحت تر کنترل و جهت دهی شوند. وی با بیان اینکه ما باید با خود صادق باشیم خواستار تشدید قوانین پناهندگان و نظارت بیشتر بر دلایل مهاجرت و پناهندگی ها در آلمان شد.

روزنامه تاگس اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت: مسئله مهاجرت در مذاکرات ائتلافی دولت آینده آلمان موضوعی بسیار پیچیده است. حزب لیبرال دموکرات ایده های خود را چند هفته قبل از انتخابات پارلمانی در یادداشتی چند بندی ارائه داده و آن را مبنای مذاکرات ائتلافی آینده ارزیابی کرد. این طور به نظر می رسد که سیاست های جدید پناهندگی لیبرال دموکرات ها تنها در یک ائتلاف دو جانبه با اتحادیه احزاب متحد مسیحی قابل تحقق است.

بهر حال حزب سوسیال مسیحی هم بر رویکرد خود برای تعیین سقف برای پذیرش پناهندگان تاکید دارد که این بر خلاف خواست حزب سبز و دموکرات مسیحی است.

حالا این پرسش مطرح است که آیا اختلافات بر سر این مسئله می تواند مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی آینده آلمان را با شکست مواجه کند؟