توفان «نیت» در راه امریکا

با توجه به نزدیک شدن توفان «نیت Nate» به سواحل خلیج مکزیک آمریکا، مقامات این کشور روز شنبه از صدور هشدار توفان برای سواحل ایالت «نیو اورلئان» و برخی دیگر از مناطق ساحلی خلیج مکزیک خبر دادند.

اعلام این موضوع در حالی است که بر اساس گزارش های هواشناسی، قدرت توفان نیت طی روز شنبه افزایش یافته است. این توفان پیشتر باعث بارش باران های سیل آسا در آمریکای مرکزی و جان باختن دست کم 28 نفر شد. شدت یافتن تهدیدهای ناشی از وقوع توفان همچنین باعث شد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور ارسال بودجه اضطراری فدرال را برای مقابله با پیامدهای توفان صادر کند.

بر اساس اعلام مرکز ملی توفان آمریکا، مرکز توفان «نیت» در ساعت 12 ظهر به وقت گرینویچ در فاصله 395 کیلومتری جنوب شرق دهانه رودخانه می سی سی پی قرار داشت. همچنین سرعت بادهای ناشی از این توفان به 135 کیلومتر در ساعت می رسید. بدین ترتیب این توفان بر اساس مقیاس «سفیر - سیمپسون» توفان درجه یک شمرده می شود.

توفان نیت در حال حاضر با سرعت 35 کیلومتر در ساعت در حال حرکت به سمت شمال غرب است، و پیش بینی می شود در ساعات پایانی شنبه به سواحل خلیج مکزیک وارد شود.

مرکزی ملی توفان آمریکا در این باره اعلام کرد: "ترکیبی از توفان سهمگین، و بالا آمدن سطح آب باعث خواهد شد مناطقی از سواحل خلیج مکزیک که معمولا خشک است، دچار آب گرفتگی شود. سطح آب از خط ساحلی بسیار جلوتر خواهد آمد و مناطق زیادی از ساحل را در بر خواهد گرفت."

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، سطح آب در ساحل خلیج مکزیک در برخی مناطق، دو متر و 70 سانتیمتر بیشتر از سطح معمول افزایش خواهد یافت.

مقامات ایالت نیو اورلئان قانون منع اجباری آمد و شد را از ساعت شش عصر شنبه به وقت محلی (ساعت 23 به وقت گرینویچ) به اجرا در خواهند آورد. همچنین مقامات این ایالت به ساکنان برخی مناطق کم ارتفاع توصیه کرده اند تا محل سکونت خود را تخلیه کنند.