واکنش تند روسیه به ترکیه برای لغو قرارداد اس 400

دیمیتری پسکوف – سخنگوی کاخ کرملین- امروز دوشنبه در واکنش به احتمال لغو توافق فروش سامانه اس -400 روسیه از سوی ترکیه  اظهار داشت: مسکو و آنکارا به مذاکرات تخصصی برای انتقال تکنولوژی سامانه دفاع موشکی اس-400 ادامه می دهند.

پسکوف گفت: باید بگویم مذاکرات درباره انتقال تکنولوژی سامانه دفاع موشکی اس-400 به ترکیه در سطح تخصصی ادامه دارد.

پسکوف در حالی چنین اظهار نظری کرده که روز گذشته مولود چاووش اوغلو –وزیر خارجه ترکیه- در مصاحبه با روزنامه «آکشام» اعلام کرد آنکارا انتظار دارد روسیه و ترکیه به صورت مشترک در راه اندازی سامانه دفاع موشکی اس 400 شرکت کنند. اما اگر طرف روس از ادامه این همکاری اجتناب کند، ترکیه مجبور به پیدا کردن شرکای دیگری است.

سخنگوی کرملین در ادامه این کنفرانس خبری  گفت مذاکرات با عربستان سعودی برای انتقال تکنولوژی سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه پیشرفت هایی داشته است.

پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای فروش احتمالی سامانه ضد موشکی تاد به عربستان می تواند بر قرارداد فروش اس -400  روسیه به ریاض تاثیر بگذارد، گفت: مسکو فقط می تواند ارزیابی خود را از مذاکرات با ریاض ارائه دهد که به پیشرفت هایی در این زمینه دست یافته اند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واهمه سعودی ها از ایران علت اصلی خرید سامانه دفاع موشکی اس -400 روسیه است گفت: تصمیم روسیه مبنی بر فروش این سامانه به ریاض، هدف قرار دادن طرف سومی نیست.

توافق‌نامه خرید سامانه موشکی اس- 400 روسیه در جریان سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به روسیه حاصل شد.