تشدید تنش ها میان آمریکا و ترکیه

«بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه با انتقاد از اقدام اخیر آمریکا درخصوص توقف صدور روادید برای اتباع کشورش تاکید کرد که همکاری با دشمنان شایسته اتحاد میان آنکارا- واشنگتن نیست.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی در نشست نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت: اگر آمریکا می خواهد پیمان خود با ما را ادامه دهد باید فورا از حمایت و پشیبانی گروه های «وای‌پی‌جی»و یا «پ‌ی‌د» در سوریه که از عناصر وابسته به «پ‌ک‌ک» هستند دست بردارد. 

«بنعلی ایلدریم» ادامه داد: همکاری با دشمنان زیبنده اتحاد ما نیست. همپیمانی به معنای باهم بودن در روزهای خوب و بد است. در چارچوب تحقیقات درباره اعضای فرقه تروریستی «فتو» در مورد برخی کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا روند قضایی را آغاز کرده ایم. 

وی در ادامه افزود: ترکیه یک دولت قانونمند است. برای کسی که مرتکب جرم شده است، اشتغال در مراکز دیپلماتیک آمریکا امتیازی نیست. برای این امر از کسی اجازه نخواهیم گرفت. چرا همچنان سرکرده «فتو» (عبد الله گولن) را در آنجا پناه می دهید؟ آیا این امر شایسته متحدبودن و دوستی است؟

این مقام دولت ترکیه خاطر نشان کرد: می گویند که این اقدام را برای کاهش مراجعین به سفارت و سرکنسولگری‌ها انجام داده اند. این به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اما بعداً دلیل پشت پرده را افشا کردند و گفتند که به دلیل روند محاکمه قانونی برخی کارمندان محلی که با فتو رابطه داشتند این کار را کردیم.

لازم به ذکر است، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته و با اشاره به تنش های اخیر دیپلماتیک میان کشورش و آمریکا که از ۲ روز پیش و با متوقف شدن صدور روادید برای اتباع یکدیگر و همچنین حکم بازداشت یکی دیگر از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول به ظن اتهام به جنبش «فتو» شدت گرفت، گفته بود: این اقدام بسیار نگران کننده و تأسف بار است.