به گزارش ايسنا، پس از انجام گفتوگوها و ايراد سخنراني توسط هياتهاي مختلف عصر همان روز با ارائه سند نهايي به کار خود پايان مي دهد.

حامد کرزای، رییس جمهور و زلمای رسول، وزیر امور خارجه افغانستان در این کنفرانس حضور دارند که انتظار می‌رود در این کنفرانس بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز حضور داشته باشند.

آلمان میزبان این کنفرانس خواهد بود که قرار است آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و وسترووله، وزیر امور خارجه این کشور این میزبانی را بر عهده داشته باشند؛ البته ریاست کنفرانس بین المللی «بن ۲» برعهده رییس جمهور افغانستان است.

هم چنین سیلَی غفار، رئیس نهاد خیریه موسوم به امداد انسانی برای زنان و کودکان افغانستان، و باری سلام، سخنگوی شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر، دو فردی هستند که به عنوان نماینده جامعه مدنی افغانستان در نشست روز دوشنبه این کنفرانس شرکت می کنند.

محورهای این کنفرانس بیشتر بر سر آینده افغانستان پس از ۲۰۱۴ و خروج نیروهای خارجی از این کشور، مصالحه با طالبان، انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغان، گفت‌وگو با شورشیان، رابطه افغانستان با همسایگان است که روند مصالحه با شورشیان بسیاری از نهادهای مدنی و روزنامه نگاران را نگران کرده است. البته گفته می‌شود که گروه طالبان در این کنفرانس شرکت نمی‌کند و این کنفرانس را هم مانند اجلاس‌های دیگر به نفع خارجی‌ها می‌داند.

هم چنین با توجه به نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت در افغانستان، وزیر امور خارجه این کشور پیشتر حضور نماینده دولت ایران در این اجلاس را اساسی، سازنده و تاثیرگذار توصیف کرده بود. وزیر امور خارجه کشورمان نیز قرار است در این کنفرانس بین المللی مواضع جمهوری اسلامی ایران را در سخنرانی خود بیان کند.

به گزارش ایسنا، این کنفرانس توجه بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات جهان را به خود جلب کرده است که از چند روز گذشته به دنبال اخذ کارت خود برای پوشش خبری این کنفرانس هستند. با این حال رسانه‌ها و مطبوعات به طور مستقیم دسترسی به کنفرانس بین‌المللی نداشته و تنها تعداد محدودی از خبرنگاران می‌توانند در جلسه افتتاحیه کنفرانس حضور یابند.

مرکز مطبوعاتی این کنفرانس در هتل ماریتیم مستقر و بدین شکل می‌توانند به کنفرانس دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر از چند روز گذشته نشست‌های مختلفی درباره مسایل گوناگون افغانستان برگزار شده است و ادامه دارد.

اکنون بايد منتظر ماند و شاهد بود که آيا کنفرانس بينالمللي بن ۲ ميتواند در اين روزهاي سرد پاييزي دل افغانها را گرم کند يا خير.