ضرب‌الاجل بغداد برای اربیل در خصوص کرکوک

بغداد می‌گوید که در سال 2014 و همزمان با حمله گسترده عناصر داعش به جنوب و غرب عراق، نیروهای پیشمرگه و سایر نظامیان کرد، به بهانه مقابله با داعش از فرصت به وجود آمده سوء استفاده کردند و کاملا شهر کرکوک را که غنی از نفت است، تحت کنترل خود در آوردند و مسیر خطوط نفتی را به سوی منطقه کردستان منحرف کردند و بدون موافقت بغداد اقدام به صادرات آن کردند. همچنین بر مناطقی دیگر در استان‌های مجاور کرکوک، سیطره یافتند.

این مقام مسئول کردی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با «فرانس پرس» اظهار داشت: ضرب‌الاجل نیروهای کردی، نیمه‌های امشب به پایان می‌رسد و نیروهای کردی باید به مقرهای خود پیش از 6 ژوئن 2014، بازگردند . کلیه پایگاه‌های نظامی و امنیتی و موسسات نفتی را به دولت فدرال واگذار کنند.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که «فواد معصوم» رئیس‌جمهور کُرد عراق برای دیدار با مقامات منطقه کردستان به سلیمانیه سفر کرده است تا درباره بحران به وجود آمده با آنها رایزنی کند. 

نیروهای عراقی، جمعه، شماری از پایگاه‌های تحت کنترل نیروهای کردی در جنوب کرکوک را بدون درگیری، بازپس گرفتند. در مقابل مقامات کرد اعلام کردند که نیروهای منظقه‌کردستان برای دفاع از مواضع خود به هر قیمتی آماده‌اند.