افزایش تماس‌های مخفیانه اسرائیل و کشورهای عربی

 یک رسانه غربی روز جمعه از افزایش تماس‌های مخفیانه میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به دلیل نگرانی‌های مشترک دو طرف بر سر ایران خبر داده است. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته اسرائیل در حال ترویج این ایده است که روابطش با کشورهای عربی رو به بهبود است و برخی کارشناسان از وجود نشانه‌هایی خبر می‌دهند که نگرانی‌های مشترک بر سر ایران، طرفین را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است. 

شماری از کارشناسان و مقام‌ها می‌گویند اینکه کشورهای عربی به زودی اسرائیل را به رسمیت بشناسند امری بعید به نظر می‌رسد، اما همکاری‌های پشت صحنه آنها در زمینه‌های متعددی آغاز شده است. 

در جدیدترین نشانه از آشتی‌جویی میان دو طرف، هم رژیم صهیونیستی و هم عربستان سعودی هفته گذشته موضع جدید آمریکا در قبال ایران را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تبریک گفتند. 

نتانیاهو هفته جاری گفت: «من فکر می‌کنم دو موضوع وجود دارد که رئیس‌جمهور [آمریکا] نگران آن بود و همه ما درباره آن نگران هستیم و از قضا، اسرائیل و کشورهای عربی به این موضوع نگاه مشترکی دارند.»

وی اضافه کرد: «وقتی که اسرائیل و کشورهای عربی موضع مشترکی دارند بایستی به آن توجه کرد زیرا اتفاقی مهم در حال رخ دادن است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ماه گذشته هم بدون اشاره به جزئیات بیشتر، روابط تل‌اویو با کشورهای عربی را «در بهترین وضعیت» توصیف کرد.

سران کشورهای عربی به دلیل حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی که در کشورهای آنها علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد علناً اظهاراتی مشابه نتانیاهو مطرح نکرده‌اند. 

ایوب کارا، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی به خبرگزارش فرانسه گفت: «روابط ما هنوز مخفیانه و غیررسمی است زیرا فرهنگ خاورمیانه به این موضوع حساس است.»