تلاش برای تسلط بر مراکز راهبردی

برد در استان دیرالزور در حالی جریان دارد که نیروهای محور مقاومت به دنبال ناکام گذاشتن طرح های آمریکایی ها و نیروهای مورد حمایت واشنگتن هستند. نیروهای عراقی امروز عملیاتی را برای آزادسازی آخرین مناطق تحت اشغال داعش در غرب این کشور یعنی در استان الانبار و تامین مرزها با سوریه به کار بسته اند و این در حالی است که ارتش سوریه و متحدانش نیز در دیرالزور به دنبال رسیدن به شهر راهبردی البوکمال هستند و این در شرایطی که آمریکایی ها روی توافق با داعشی ها برای تسلط بر مساحت بیشتری در این استان و سوریه حساب ویژه ای باز کرده اند تا مشابه وضعیتی که طی روزهای گذشته  رقم خورد و طی آن داعشی ها قبل از اینکه ارتش سوریه به میدان نفتی برسد آنرا تحویل نیروهای مورد حمایت واشنگتن دادند، رخ دهد.

نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در جریان عملیات والفجر ۳ بر «المحطة الثانیه» در حومه جنوبی مسلط شده اند و این اهمیت راهبردی دارد با توجه به نزدیکی آن به مرز سوریه و عراق دارد و نقطه آغازی برای پیشروی به سوی شهر البوکمال در حومه جنوب شرقی که آخرین شهر تحت اشغال داعش در سوریه است، محسوب می شود.

دیرالزور (به عربی: محافظة دیر الزور )، نام استانی در کشور جمهوری عربی سوریه است.استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. تاریخ دیر الزور به دورهٔ هزارهٔ هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد. و یکی از اماکن باستان‌شناختی در سوریه و شرق بوده‌ است، مردم این منطقه در ابتکار ابزارهای کشاورزی نخستین دوران (بعل) در منطقه و میان‌ رودان در حدود ۱۲ هزار سال پیشقدم بوده‌اند. آثارهای متعددی مانند آثار: بقرص هزار سال قبل از میلاد، و آثار دور ختلیمو هزاره چهارم قبل از میلاد، و بسیاری از ممالک وشهرهای آشوری، بابلی و بسیاری از مواقع رومانی و اسلامی در شهر دیر الزور وجود دارد. در سال ۱۹۲۱ میلادی فرانسوی‌ها این شهر را اشغال نمودند و مرکز بزرگ فرمانداری نظامی خود قرار دادند، ودر سال ۱۹۴۶ میلادی بموجب پیمان سایکس - بیکو و سان ریمو، جزئی از کشور استقلال یافته سوری شد. آثاری از دورهٔ یونانیان، رومیان، ایرانیان و تدمر (پالمیرا) باقی مانده‌است. این استان به لهجهٔ عامیانهٔ سوریه الدیر نیز نامیده می‌شود. «استان دیر الزور» در کرانهٔ رود فرات ودر حدود کشور عراق واقع شده‌است. و یکی از استان‌های شرقی کشور سوریه‌است. مساحت این استان در حدود ۳۳٫۰۶ هزار کیلومتر مربع می‌باشد وبه ۳ فرمانداری تقسیم شده‌است. این فرمانداری‌ها شامل ۳ شهر، و ۱۱ دهستان و ۱۲۸ روستا می‌باشند. و توسط فرماندار که از جانب رئیس جهمور انتخاب می‌شود، اداره می‌گردد. این سه فرماندهی شامل دیرالزور، المیادین و البوکمال است. این سه فرماندهی شامل دیرالزور، المیادین و البوکمال است.

عملیات دیرالزور مشابه موارد قبلی با توجه به حساسیت جایگاه و اهمیت راهبردی آن برای ارتش سوریه و متحدانش از سویی و تکفیری ها از سوی دیگر نیست. موضوعی که سبب شده است مهارت و اسلوب مطمئن در قبال آن به کار گرفته شود. عملیات دیرالزور مشابه موارد قبلی با توجه به حساسیت جایگاه و اهمیت راهبردی آن برای ارتش سوریه و متحدانش از سویی و تکفیری ها از سوی دیگر نیست. موضوعی که سبب شده است مهارت و اسلوب مطمئن در قبال آن به کار گرفته شود.  در راستای تکمیل عملیات والفجر ۱ و ۲ که به آزادسازی منطقه شرق الضمیر تا مرزهای اردن منجر شد، عملیات والفجر ۳ برای رسیدن به البوکمال در مرز با عراق و پاکسازی این منطقه وسیع و راهبردی از داعش، آغاز شد.

ارتش سوریه و متحدانش بسیار دقیق و حساب شده عمل کردند و به طور تدریجی و هماهنگ شده در جنوب شرق سوریه پیشروی کردند. نیروهای پیشروی کننده سیاست محاصره تروریستهای داعش را پیاده کردند و تکفیری ها ناتوان از ایستادن در برابر نیروهای ارتش سوریه و متحدانش هستند. سیطره کامل بر  مناطق تحت اشغال داعش در حومه شرقی حلب ، سیطره بر غرب الرقه، صدها کیلومتر در حومه حمص و حماه و وارد کردن خسارات زیاد به داعش و بازپس گیری کامل بادیه سویداء به مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ کیلومتر یعنی قطع راههای امدادی که از جنوب سوریه برای گروههای مسلح در درعا و گروههای مسلح در غوطه شرقی دمشق  ختم می شد، دستاورد مهمی برای ارتش سوریه محسوب شد.

آزادسازی بخش اعظم شهر دیرالزور و شکستن محاصره این شهر به شکلی سریع و غیرقابل انتظار برای واشنگتن و همپیمانانش رخ داد. تسلط ارتش سوریه بر روستاها و مناطق واقع در کرانه غربی رود فرات از شهر دیرالزور و در ادامه تسلط بر شهر المیادین نشان داد که ارتش سوریه و متحدانش روی نوار پیشروی و پیروزی گام بر می دارند.

صحرای سوریه حدود ۴۸.۵ درصد از مساحت سوریه یعنی حدود نیمی از سوریه را به مساحت ۹۰۰۰۰ کیلومتر مربع تشکیل می دهد که ارتش سوریه و متحدانش تاکنون موفق به آزادسازی ۵۷۵۰۰ کیلومتر مربع از کل مساحت صحرای سوریه شده اند و داعش فقط ۱۰ درصد را در صحرای سوریه یعنی ۱۹۰۰۰ کیلومتر مربع را در اختیار دارد.

در کرانه مقابل، نیروهای مورد حمایت ائتلاف بین المللی در شرق رود فرات بر مساحت ۳۵۰۰ کیلومتر مسلط شده اند. نیروهای آمریکایی نیز بر مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر در منطقه التنف هستند که در آن پایگاه نظامی دارند.

 به هر حال به نظر می رسد که طرح آمریکایی ها و برخی همپیمانان منطقه ای آنها که داعش نامیده می شود نفس های آخر خود را در سوریه وعراق پس از پیشروی های گسترده محور مقاومت می کشد. داعش مساحت اندکی را تحت اشغال دارد. شهر البوکمال از مهمترین شهرهای باقیمانده تحت اشغال تکفیری هاست. داعش به شیوه های شکست خورده ای مانند حملات با خودروهای بمبگذاری شده دلبسته است که اتاق عملیات محور مقاومت راه مقابله با آن را یافته است و با موشک هدایت شونده آنها را هدف قرار می دهد و شماری زیادی از تروریستهای داعش کشته شده اند.

اما ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا از هیچ تلاشی برای متوقف کردن ارتش سوریه و متحدانش دریغ نمی کند اما این تلاشها راه به جایی نمی برد زیرا در آنسوی مرز نیز عملیات آزادسازی مناطق غرب الانبار شروع شده است.

روزنامه الاخبار در این باره نوشته است: «روند جنگ در حومه شرقی و جنوبی استان دیرالزور شتاب بیشتری پیدا کرده است و رقابت برای تسلط بر منطقه مرزی میان عراق و سوریه به ویژه گذرگاه القائم-البوکمال است و با توجه به حرکت نیروهای عراقی به سوی القائم، ائتلاف بین المللی به دنبال این است که نیروهای مورد حمایت آن بر حومه شرقی دیرالزور و مناطق نفتی از طریق توافق و سازش با داعش برای فرستادن آن به سوی البوکمال، مسلط شوندالاخبار: روند جنگ در حومه شرقی و جنوبی استان دیرالزور شتاب بیشتری پیدا کرده است و رقابت برای تسلط بر منطقه مرزی میان عراق و سوریه به ویژه گذرگاه القائم-البوکمال است و با توجه به حرکت نیروهای عراقی به سوی القائم، ائتلاف بین المللی به دنبال این است که نیروهای مورد حمایت آن بر حومه شرقی دیرالزور و مناطق نفتی از طریق توافق و سازش با داعش برای فرستادن آن به سوی البوکمال، مسلط شوند. نیروهای حشد شعبی و امنیتی عراق در منطقه ای بیش از سه هزار کیلومتر مربع حرکت خواهند کرد که این عملیات تدریجی خواهد بود و مرحله اول محاصره شهرهای راوه والقائم و جدا کردن آن از شهر البوکمال سوریه است و در مرحله دوم نیروها به شهرها حمله می کنند و آنها را از لوث داعش پاکسازی می کنند و مرحله سوم تسلط بر مرزها و پاکسازی داعش از صحرای غربی عراق است».

اما آنچه درباره روند جنگ در دیرالزور می توان گفت این است که پس از اینکه نیروهای مورد حمایت آمریکا طبق توافق با داعش بر میدان نفتی بزرگ در دیرالزور دست یافتند نوعی نگرانی درباره توافق میان تکفیری ها و آمریکایی ها درباره شهر البوکمال وجود دارد.

 آمریکا با نیروهای موسوم به جیش مغاویر الثوره، اسود الشرقیه، احمد العبدو و سوریه دموکراتیک به دنبال پیاده کردن نیات خود برای تسلط بر حداکثر مساحت در دیرالزور و سوریه است.

سناریوی واگذاری البوکمال از سوی داعشی ها به نیروهای مورد حمایت آمریکایی ها فرضیه ای قوی است هر چند که عملیات نیروهای عراقی و پیشروی های ارتش سوریه با هدف از بین بردن این خطر است.

محمد عباس کارشناس نظامی سوری در این باره به اسپوتنیک گفت: «عملیات ارتش سوریه در دیرالزور ادامه دارد و دستاورهای چشمگیری داشته است. منطقه المیادین و جاده منتهی به آن به سوی البوکمال شریان اصلی امداد رسانی باری گروههای تروریستی است. جاده دمشق به تدمر تحت کنترل است اما جاده تدمر به دیرالزور هنوز بازمانده های داعشی در آن هستند. داعشی ها در این منطقه از پایگاه التنف آمریکایی برای حملات خود ضد ارتش سوریه حرکت می کنند. آمریکایی ها و نیروهای قسد با حمایت داعش به دنبال ممانعت از پیشروی ارتش سوریه در مسیر البوکمال هستند».

سرتیپ ترکی الحسن کارشناس نظامی دیگر سوری نیز به این رسانه روسی اعلام کرد:« دستاوردها در دیرالزور سبب می شود که امور به سوی راهکار سیاسی سوق داده شود و کمک شایانی به مناطق کاهش تنش در سوریه و موفقیت نشست آستانه و ژنو خواهد کرد».

به هر حال قدر مسلم آن است که واشنگتن به داعشی ها برای بستن راه پیشروی های ارتش سوریه و متحدانش به سوی البوکمال دلبسته است تا مثلث مرزی اردن-سوریه و عراق را در اختیار داشته باشد اما پیشروی های ارتش سوریه، عملیات نیروهای عراقی در غرب الانبار، شکست طرح بارزانی در جدایی اقلیم کردستان عراق نشان دهنده ناکامی رویاهای آمریکایی هاست.