نقش روسیه در حل بحران کره شمالی

روزنامه دیلی استار در مطلبی به رویکرد جدید واشنگتن در قبال مسکو برای کنترل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ پرداخت و نوشت: با تشدید اختلافات میان آمریکا و کره شمالی، دولت ولادیمیر پوتین به مهمترین میانجی برای حل بحران در شبه جزیره کره تبدیل می‌شود. به نظر می‌رسد، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بیش از پکن، به ارتقای روابط خود با مسکو تمایل دارد و روسیه را مهمترین متحد خود می‌داند. به همین منظور بسیاری از مقامات آمریکایی سعی دارند با نزدیکتر شدن به مسکو، بحران کره شمالی را از طریق میانجیگری روسیه حل کنند.

چندی پیش «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا حین بازدید از مرز‌های کره شمالی با همسایه جنوبی اش، هشدار داد تب جنگ در شبه جزیره کره به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. از سوی دیگر، کیم جونگ اون تهدید به انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود در اقیانوس آرام کرده است. همه این وقایع، هیزم مورد نیاز برای شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه شبه جزیره کره را فراهم می‌کند. در این میان، دو طرف آمریکایی و کره‌ای معتقدند روسیه می‌تواند بهترین گزینه برای ممانعت از وقوع جنگ باشد.

مسکو پیش از این، اعلام کرد که خواستار برقراری صلح در منطقه است، ولی دیری نپایید که از سوی کشور‌های غربی و در راس آنها، آمریکا به حمایت از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی دولت کره شمالی متهم شد؛ افزون بر آن، روابط تیره میان کرملین و کاخ سفید پس از انتخابات ریاست جمهور آمریکا و طرح ادعای دخالت روسیه در انتخاب دونالد ترامپ همچنان پایدار مانده است. با وجود این، واشنگتن پس از ناکامی در کنترل شرایط شبه جزیره کره، نیاز به حضور یک میانجی مانند مسکو را درک کرده است.

در این راستا، «جوزف یون»، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی اظهار داشت برخی مقامات واشنگتن خواستار افزایش روابط با مسکو هستند تا از این طریق کنترل کافی بر اقدامات کیم جونگ اون را داشته باشند. آن‌ها میانجیگری مسکو – قدیمی‌ترین متحد پیونگ یانگ—را بهترین گزینه برای حل بحران در شبه جزیره کره قلمداد کرده و این موضوع را به دونالد ترامپ گوشزد کردند. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی تند مسکو را عامل اصلی برهم زدن تلاش‌های واشنگتن در مقابله با پیونگ یانگ معرفی کرد و در عین حال، چین را بزرگترین متحد خود برای رویایی با کره شمالی دانست. در نهایت، به نظر می‌رسد با افزایش تب جنگ جهانی سوم، فشار مقامات آمریکایی بر ترامپ مبنی بر کمک گرفتن از روسیه شدت بگیرد و رئیس جمهور آمریکا مجبور شود در مسیر کنترل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ، از میانجیگری پرقدرت کرملین بهره ببرد.

دیلی استار در پایان گزارش خود آورده است: روسیه از شرق، مرز‌های مشترکی با کره شمالی دارد. این دو کشور از دیرباز متحدان قدرتمندی بوده اند. به گونه‌ای که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی دیداری با کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی و پدر کیم جونگ اون بر حمایت از دولت پیونگ یانگ تاکید کرد. روسیه یکی از حامیان بزرگ کره شمالی در طول جنگ کره –۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳—بود. مسکو پیش از این نیز، با محکوم کردن دخالت‌های آمریکا، درباره وقوع جنگ در شبه جزیره کره هشدار داده است.