انتقاد معاون رییس‌جمهور عراق از دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور

نوری المالکی، معاون رییس جمهور عراق، امروز (یکشنبه) اتهام هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، را به ابومهدی المهندس، نائب رییس سازمان بسیج مردمی عراق، مبنی بر تروریست بودن وی رد و آن را دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق توصیف کرد.

المالکی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که توسط دفتر رسانه ای وی منتشر شده و سومریه نیوز نسخه‌ای از آن را دریافت کرده است، اعلام کرد: «ما اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را علیه ابومهدی المهندس، نائب رییس سازمان بسیج مردمی عراق که وی را به تروریست بودن متهم کرد، با تعجب دنبال کردیم. چنین اظهاراتی به اصول روابط حسنه میان عراق و آمریکا خدشه وارد می‌کند؛ زیرا دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق است».

المالکی تاکید کرد: «خطاب به ملت شریف و مبارزان قهرمان تاکید می‌کنیم اتهامات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به برادر مجاهد ابومهدی المهندس به هیچ وجه ارزش ندارد و تنها بازگوکننده برداشت غلط از ماهیت واقعی عراق، چهره‌ها و نهاد‌های امنیتی و سیاسی آن است. این اتهامات هرگز بر نقش رهبری و فداکارانه برادر المهندس، نائب رییس سازمان بسیج مردمی در مدیریت تلاش‌های نظامی در جهت رسیدن به پیروزی تاثیر نمی‌گذارد».

معاون رییس جمهور عراق همچنین خاطرنشان کرد: «این اهانت‌های مکرر به فرماندهان گروه‌های مبارزه کننده با تروریسم را به شدت رد می‌کنیم. بسیج مردمی با همه گروه‌ها و مردان قهرمانش یک نهاد امنیتی رسمی است که زیر نظر فرمانده کل نیرو‌های مسلح فعالیت می‌کند. این نهاد برای پیروزی بر باند‌های (گروه تکفیری-صهیونیستی) داعش قربانیان زیادی داده است. همه عراقی‌ها از این موضوع آگاهند و بسیج مردمی را یکی از عوامل مهم ثبات امنیتی در عراق و منطقه می‌دانند و اهانت به آن اهانت به همه مردم عراق است».

المالکی افزود: «از مجاهدان بسیج مردمی، ارتش و پلیس می‌خواهیم به این اتهامات باطل که هدف آن‌ها بازداشتن نیرو‌های بسیج مردمی از ادامه ماموریت‌های میهنی شان در مبارزه با تروریسم و حفظ وحدت عراق است، توجه نکنند.»