نقشه بن سلمان برای بستن مدارس دینی عربستان

روزنامه رای الیوم نوشت ولیعهد عربستان سعودی برای بستن مدارس «دینی» این کشور در خارج و تبدیل آن‌ها به مراکز به اصطلاح نشر و گسترش فرهنگ و تمدن برنامه‌ریزی می‌کند.

بر اساس این گزارش، شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، شخصا با صدور حکمی، دستور بررسی اوضاع و ماهیت فعالیت‌های بیش از ۲۲ موسسه به اصطلاح آموزشی-دینی وابسته به عربستان در خارج از این کشور در پایتخت‌های برخی کشور‌های مهم اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه را صادر کرد.

رای الیوم به نقل از یک منبع آگاه آمریکایی افزود: محمد بن سلمان برای بستن تعداد زیادی از آنچه «مدارس سعودی» در خارج از این کشور نامیده می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کند تا نقش این مدارس در چارچوپ دیدگاه ویژه و اعلام شده او بازنگری شود. گروهی وابسته به ولیعهد عربستان روی این پرونده کار می‌کند.

ظاهرا ولیعهد عربستان می‌خواهد گفتمان دینی را از مهمترین و قدیمی‌ترین مدارسی که با نام عربستان اداره می‌شود و مبالغ زیادی از سرمایه بخش آموزش قبل از دانشگاه را به خود اختصاص می‌دهد، حذف کند.

فعلا قرار است این مدارس به مراکز نشر و گسترش فرهنگ و تمدن تبدیل شوند و ماهیت دینی این مدارس حذف شود یا کاهش یابد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بیشتر ولیعهد عربستان در مصاحبه با گاردین با تأسی از گفتمان غربی گفت قصد دارد این را به دوره اسلام میانه‌رو بازگرداند.

شایان ذکر است  آل سعود در مراکز آموزشی عربستان سعودی در کشورهای غربی به ترویج افکار افراط‌گرایانه می‌پردازد.

انتهای پیام/

بررسی  در خارج