روسیه خواستار لغو تحریم‌های کوبا شد

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوعیت کوبا، تاکید کرد که  روسیه خواستار لغو کامل و فوری تحریمهای آمریکا علیه کوباست که نمونه ای از «دخالت نادعادلانه تحریمی» در امور داخلی یک کشور مستقل است. وی اعلام کرد که مسکو از قطعنامه ای که خواستار لغو محاصره تجاری-اقتصادی هاوانا شده، حمایت خواهد کرد.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «مواضع فدراسیون روسیه در رابطه با قطعنامه ارائه شده و اقدامات آمریکا در قبال کوبا، هیچ تغییری نکرده است. ما قاطعانه خواستار لغو فوری و کامل تحریمهای آمریکا هستیم که اکنون حدود 60 سال است در همه زمینه ها علیه کوبا اعمال شده است و اکثر کشورهای عضو جامعه جهانی نیز با چنین دیدگاهی موافق هستند.»  

به گفته نبنزیا، حفظ محاصره اقتصادی کوبا، نه تنها موضوعی تاریخ گذشته است، بلکه نمونه بارز .. می باشد که مانعی جدی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کوبا شده و حق قانونی مردم این کشور برای داشتن رفاه و زندگی شایسته را از آنها گرفته و ادامه این سیاست مغایر با ارزشهای انسانی قابل قوبل هر عقل سلیمی است.»

مجمع عمومی سازمان ملل قرار است برای بیست و ششمین بار قطعنامه ای را به تصویب برساند که در آن خواسته شده تا محاصره تجاری-اقتصادی آمریکا علیه کوبا، متوقف گردد. سال گذشته آمریکا برای نخستین بار طی 25 سال گذشته با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت نکرد تا نشان دهد که خواستار عادی سازی روابط با هاواناست. ولی دولت جدید آمریکا در سال جاری قصد دارد تا به موضع سابق خود بازگشته و به این قطعنامه رای مخالف دهد. این مسئله ای است که "نیکی هیلی" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، رسما آن را اعلام کرده است.  

"واسیلی نبنزیا" از این مسئله ابراز تاسف شدید نمود که برغم تلاشهای دولت سابق آمریکا، برقراری روابط کامل و سالم بین کوبا و ایالات متحده با روی کار آمدن دولت "دونالد ترامپ" تحقق نیافته است و برعکس همه شاهد اظهارات خصمانه مقامات واشنگتن علیه کوبا هستند که حال و هوای دوران جنگ سرد را داشته و امروزه دیگر کسی آنها را قبول ندارد.