شکایت فلسطین از رژیم صهیونیستی

ریاض مالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، روز پنجشنبه اعلام کرد از انگلیس به دلیل تصمیمش برای برگزاری مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد صدور اعلامیه بالفور، که پیش زمینه ‏اعلام موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی در ‏سرزمین‌های اشغالی فلسطین بود، ‏در دادگاه‌های انگلیس شکایت خواهند کرد.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت فلسطین تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا دولت انگلیس را برای خودداری از برگزاری مراسم صد سالگی اعلامیه بالفور متقاعد کند.

وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد در همین خصوص یک وکیل انگلیسی در سریع‌ترین زمان برای پیگیری روند قانونی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مالکی خاطرنشان کرد هدف از این اقدام برقراری عدالت، مجبور کردن دولت انگلیس به عذرخواهی و پرداخت غرامت و به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین است.

در همین حال، فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه به اعلامیه بالفور اعتراض کردند.

اعلامیه بالفور، نامه‌ای بود که در تاریخ ۲ ‏نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، از سوی ‏آرتور جیمز بالفور، وزیر ‏خارجه وقت انگلیس، خطاب به ‏والتر روتشیلد، سیاستمدار ‏یهودی و عضو مجلس عوام ‏انگلیس، نوشته شد و در آن از ‏‏ «موضع مثبت» دولت این کشور ‏برای ایجاد «دولتی برای ‏یهودیان» در سرزمین‌های ‏فلسطینی خبر داده شده بود.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس، ‏به مناسبت صدمین سالگرد صدور ‏اعلامیه بالفور، با بنیامین نتانیاهو، نخست ‏وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار ‏کرد. ‏