بی دست و پا بودن ترامپ در حمله به کره شمالی!

«بن کاردین»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور دموکرات ایالت مریلند اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از اختیارات لارم برای پیش‌دستی در حمله به کره شمالی برخوردار نیست.

سناتور کاردین در جلسه استماع سنا گفت: کنگره حق اعمال زور ندارد و رئیس جمهور نیز فاقد این اختیار است. در حال حاضر، رئیس جمهور ترامپ، فرمانده کل نیروهای مسلح است و زمانی که دستور می‌دهد، ارتش باید از دستورات اطاعت کند. با این حال، ما می‌گوییم آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید از سلاح هسته‌ای استفاده کند و نباید در حمله نظامی پیش‌دستی کند. آنچه آمریکا باید بیش از هر چیزی به آن توجه داشته باشد، دیپلماسی و حل اختلافات از طریق مذاکره است. کمیته روابط خارجی سنا صلاحیت لازم را برای صدور مجوز اقدام نظامی و تعهد نظارت بر چگونگی اجرای آن‌ها را برعهده دارد.

عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در حالی چنین اظهار نظری کرده که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند، ترامپ به استفاده از گزینه نظامی علیه کره شمالی تمایل دارد.

داده‌های مرکز مطالعاتی «پیو» نیز نشان داد ۸۴ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که سیاست‌های ترامپ به جنگ علیه کره شمالی نزدیکتر است. از این تعداد ۸۸ درصد جمهوری خواهان و ۸۳ درصد دموکرات‌ها اعتقاد دارند ترامپ به جنگ با کیم جونگ اون فکر می‌کند و درصدد عملی کردن آن است.

این نظر سنجی پیش از آغاز سفر ترامپ به آسیا انجام شده است.

دونالد ترامپ تور ۱۳ روزه آسیایی خود را از امروز (شنبه) آغاز کرد. وی قرار است در این سفر از ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلپین بازدید کند. او پیش از این قرار بود از «منطقه غیرنظامی کره» -- مرز میان کره شمالی و کره جنوبی—هم بازدید کند. اما کاخ سفید چند روز پیش در آستانه سفر وی به آسیا اعلام کرد به دلیل کمبود وقت امکان بازدید رئیس جمهور از این منطقه وجود ندارد.