متن استعفای سعد حریری توسط مقامات سعودی به او دیکته شده بود

 سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، امروز (یکشنبه) در سخنانی به استعفای روز گذشته سعد حریری از نخست‌وزیری این کشور واکنش نشان داد. سید حسن نصرالله در سخنانی اظهار کرد مقامات رژیم سعودی سعد حریری را وادار به استعفا کردند.

دبیرکل حزب‌الله در این باره اظهار کرد: استعفای سعد حریری درست چند روز پس از آن اتفاق افتاد که یکی از مقامات سعودی تهدیداتی را علیه جنبش حزب الله لبنان مطرح کرد. هنوز کسی به درستی نمی داند که چه اتفاقی افتاد که سعد حریری از نخست وزیری لبنان استعفا کرد. ما بر این باوریم که استعفای سعد حریری اجباری بوده و از طرف عربستان به او دیکته شده است. ادبیات استعفای حریری یک ادبیات لبنانی نبود. این نامه ای بود که سعودی ها آن را نوشته بودند و سعد حریری آن را قرائت کرد. راه و روش و ادبیات سعد حریری متفاوت از آن چیزی است که در متن استعفای او نوشته شده بود.

سیدحسن نصرالله افزود: در حال حاضر هیچکس در لبنان دلیل واقعی استعفای سعد حریری را نمی داند و همه غافلگیر شده اند. علت استعفای سعد حریری را باید در عربستان و نه در لبنان جستجو کرد. شاید دلیل آن دعوایی است که بین شاهزاده های سعودی در جریان است. شاید عربستان طرحی برای حمله به حزب الله و لبنان دارد که سعد حریری را مجبور به استعفا کرده است. در حال حاضر نگرانی هایی نیز درباره خود سعد حریری وجود دارد. هیچ کس نمی داند او کجاست. برخی می گویند او در عربستان در بازداشت به سر می برد. استعفای سعد حریری یک سناریوی سعودی بود که یا نخست وزیر لبنان را عوض کنند یا این کشور را وارد جنگ کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تأکید کرد: حزب الله خواهان استعفای سعد حریری نبود. از نظر ما دولت سعد حریری قدرت ادامه فعالیت و برگزاری انتخابات را داشت. در حال حاضر همه لبنانی ها باید آرامش خود را در شرایط فعلی منطقه حفظ و از قرار گرفتن در مقابل یکدیگر دوری کنند. برگزاری تجمعات علیه یکدیگر هیچ سودی نخواهد داشت.

سیدحسن نصرالله افزود: ادعای شبکه سعودی العربیه درباره نقشه ترور سعد حریری در لبنان یک دروغ بزرگ است. این ادعایی است که همه دستگاه های امنیتی لبنان آن را رد کرده اند. این احتمال وجود دارد که چنین ادعایی مقدمه ای برای جنگ اسراییل علیه لبنان باشد. اما اگر آنها چنین قصدی دارند باید تجربه های گذشته را در نظر بگیرند. برخی رسانه های اعلام کرده اند که ولیعهد عربستان سعودی در حال تشکیل یک ائتلاف برای حمله به لبنان است اما اگر چنین قصدی دارد چگونه می خواهد آن را اجرا کند؟ از طریق سوریه یا فلسطین اشغالی؟ بهتر است عربستان ابتدا از باتلاق یمن خلاص شود و بعد به گفته خودش به دنبال راه انداختن یک طوفان دیگر علیه لبنان باشد.