مرگ مشکوک شاهزاده سعودی پس از موج برکناری و بازداشت‌ها

کشته شدن شاهزاده منصور بن مقرن بن عبدالعزیز، معاون حاکم منطقه عسیر در جنوب غرب عربستان، بر اثر سقوط بالگرد، یک روز پس از آن که شمار زیادی از شاهزادگان و مقامات بلندپایه این کشور برکنار یا بازداشت شدند، رویدادی پرسش‌برانگیز است.

تحولاتی تکان‌دهنده در عربستان یکی پس از دیگری صورت می‌گیرد که تازه‌ترین آن‌ها کشته شدن منصور بن مقرن معاون حاکم منطقه عسیر بر اثر سقوط بالگرد در این منطقه بود. نکته قابل توجه این که منصور بن مقرن مشاور دفتر ولیعهد سابق شاهزاده محمد بن نایف بود که در شرایطی مبهم برکنار شد.

این حادثه پس از موج برکناری و بازداشت شمار زیادی از شاهزادگان و مقامات سعودی به دست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت می‌گیرد که شاهزاده میلیاردر ولید بن طلال و متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی از سرشناس‌ترین چهره‌های آن به شمار می‌روند. متعب آخرین فرزند پادشاه سابق عبدالله بن عبدالعزیز بود که همچنان سمت مهمی در رژیم سعودی بر عهده داشت.

در همین حال مقامات سعودی اعلام کردند حساب‌های بانکی شاهزادگان و وزیران و بازرگانان را در ارتباط با پرونده‌های فساد مسدود می‌کنند. وزارت اطلاع‌رسانی عربستان اعلام کرد پول‌هایی که ارتباط داشتن آن‌ها با پرونده‌های فساد اثبات شود، به خزانه کشور بازگردانده خواهد شد.

ناظران هدف از این اقدامات را حذف همه مخالفان بر تخت نشستن محمد بن سلمان می‌دانند و می‌گویند دارایی‌های بازداشت‌شدگان به منظور جبران کسری بودجه عربستان مصادره می‌شود که با امضای قرارداد ۴۸۰ میلیارد دلاری با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه مه گذشته آن را تشدید کرده است.