رشوه 500 میلیارد دلاری ریاض به ترامپ

 روز نخست هفته با دو خبر مهم و داغ آغاز شد. خبرهایی که در هر دوی آنها عربستان حضور داشت و هر دو از نقره داغ شدن آل سعود حکایت می‌کرد. یکی از آن خبرها روایت عجز آل سعود در لبنان بود که با واداشتن سعد حریری، نخست وزیر لبنان به استعفا به پی‌ریزی فتنه‌ای تازه روی آورده بودند و دیگری خبر تیری سهمگین بود که در قلب آل‌سعود فرود آمد. شنبه شبکه تلویزیونی المنار به نقل از منابع یمنی اعلام کرد: «موشک بالستیک دور برد «برکان ۲ اچ» نیروهای یمنی به سوی فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض شلیک شد.»

تیری بر قلب آل‌سعود

شنبه ساکنان ریاض صدای چند انفجار پی در پی را شنیدند. اگرچه باورش برای ساکنان ریاض سخت بود اما موشک مجاهدان یمنی تا قلب ریاض رسیده و به فرودگاه این شهر اصابت کرده بود. باورش برای اهالی ریاض سخت بود چرا که به رغم جار و جنجال‌های رسانه ای که به تبع خریدهای میلیاردی آل‌سعود از تسلیحات آمریکایی برپا شد، موشک یمنی ها به هدف اصابت کرد.

همان روز خبرگزاری یمن گزارش داد که حمله موشکی یمن به فرودگاه ملک خالد در ریاض برای اولین بار انجام شده است. یگان موشکی یمن اعلام کرد موشک بالستیک با دقت هدفش در فرودگاه ملک خالد شهر ریاض را در هم کوبیده است.

شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد: «عربستان به رسیدن موشک بالستیک به ریاض اعتراف کرد ولی گفت آن را بر فراز پایتخت سرنگون کرده است. ساکنان ریاض رسیدن موشک برکان یمنی را تأیید کردند و گفتند صدای انفجارهای پیاپی را شنیده‌اند.»

در حالی که شبکه های خبری آل سعود مدعی بودند که موشک یمنی را بر فراز آسمان هدف قرار داده اند، شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد: «تمام پروازها به مقصد فرودگاه ملک خالد ریاض پس از اصابت موشک بالستیک یمن به تعویق افتاده است.» که این موضوع اصابت موشک را به هدف تایید می کرد.

شبکه خبری المیادین نیز خاطرنشان کرد ساکنان ریاض اصابت موشک «برکان اچ ۲» و شنیدن صدای انفجارهای پیاپی را تائید کرده‌اند. شبکه تلویزیونی المسیره اعلام کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری عربستان اصابت موشک بالستیک یمنی را به فرودگاه ملک خالد ریاض تأیید کرده است.»

عجز ائتلاف سعودی

بلافاصله پس از این پاسخ دندان‌شکن  مجاهدان یمنی به متجاوزان سعودی واکنش‌ها آغاز شد. برای عربستان که هزینه هنگفتی را برای خرید جدیدترین تسلیحات آمریکایی صرف کرده بود این واقعه بسیار دردناک بود و همچنین برای آمریکا که تسلیحات ساخت کشورش با موشک ساخت یمنی‌ها تحقیر شده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که ائتلاف متجاوز سعودی در بیانیه‌ای، بسته شدن تمام گذرگاه‌های هوایی، دریایی و زمینی یمن را اعلام کرد.

این ائتلاف برای کاستن از تحقیر خود توسط یمنی ها مدعی شد که ایران، نیروهای انصارالله را به موشک‌های بالستیک مجهز کرده و این اقدام ایران تجاوزی مستقیم به عربستان به‌شمار می‌رود و امنیت و صلح بین‌المللی در منطقه و جهان را هدف قرار می‌دهد و به‌ منزله نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است. ائتلاف متجاوز سعودی در ادامه ادعاهای خود افزود که عربستان حق واکنش به ایران در زمان مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.

لازم به ذکر است که از همان ابتدای تجاوز به یمن این گونه اتهامات علیه ایران وجود داشته است. ادعای بر هم زدن صلح و امنیت منطقه توسط ایران در حالی از سوی عربستان و متحدانش مطرح می شود که بیش از دو سال است که مردم بی‌گناه و غیر نظامی یمن آماج حملات جنگنده های ائتلاف سعودی – آمریکایی قرار گرفته اند. عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرده است.

تحقیر تجهیزات آمریکایی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز هنگام سفر به ژاپن در جمع خبرنگاران گفت که به عقیده او، پرتاب موشک از یمن به عربستان، کار ایران بوده است. وی همچنین مدعی شد که سیستم‌های آمریکایی مستقر در عربستان سعودی این موشک را ساقط کرده‌اند و در مورد تجهیزات آمریکایی افزود که هیچ کشوری قادر به تولید آنچه آمریکا می‌سازد نیست و این تجهیزات در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود.

این ادعا در حالی از سوی ترامپ مطرح شد که خبرگزاری‌ها فیلم‌هایی از نخستین لحظات پس از اصابت موشک به فرودگاه ریاض را منتشر کردند. اظهارات ترامپ به خوبی گواه آن است که اسم آوردن از ایران در این فقره به این دلیل است که عبور موشک ساخت انصارلله از پدافند ضد موشک ساخت آمریکا برای این کشور بسیار دردناک است. ضمن آنکه که بیش از دو سال است که یمن در محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی قرار دارد.

یمن از جمله فقیرترین کشورهای عربی محسوب می شود. عربستان نیز که پس از گذشت این مدت و صرف هزینه های هنگفت هیج دستاوردی در مقابل یمن نداشته در تلاش است تا ایران را حریف خود نشان دهد. به گمان آنها این موضوع می‌تواند التیامی باشد بر تحقیر ائتلاف چند کشور بزرگ و ثروتمند عربی که با حمایت آشکار جبهه آمریکایی – صهیونیستی به مردمان یمن هجوم برده‌اند.

طبل حلبی!

ترامپ در حالی مدعی شده است که «هیچ کشوری قادر به تولید آنچه آمریکا می‌سازد نیست و این تجهیزات در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود» که یک موشک ساخت مجاهدان یمنی توانسته به اهداف خود در ریاض اصابت کند. اگر گزاف بودن ادعای تسلیحاتی آمریکا با این گونه اتفاق‌ها به اثبات برسد آن وقت مهم‌ترین سوال حتی برای مردم عربستان این است که چرا آل سعود بزرگ‌ترین قرارداد خرید تسلیحاتی تاریخ را به ارزش 500میلیارد دلار با آمریکا امضا کرده است؟

آمریکا در حالی ادعای برتری تسلیحاتی و نظامی خود را همواره به رخ جهانیان کشیده و خود را به عنوان ناظم جهان معرفی کرده است که از کنترل کشتار در کشور خود عاجز است. همین اواخر بود که در مرگبارترین تیراندازی در تاریخ آمریکا در یک کنسرت شبانه در شهر لاس‌وگاس 58 تن کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند. در تازه‌ترین مورد نیز دیروز خبری مبنی بر تیراندازی در یک کلیسا منتشر شد که این حادثه نیز دست کم 27 کشته و بیش از 20 زخمی به جا گذاشت.

«فرانس کلینتسویچ» نائب‌رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در تفسیر سخنان دونالد ترامپ نوشت : «در تاریخ موارد زیادی وجود ندارد که دیدگاه ترامپ در مورد نظامیان آمریکایی را ثابت کند که آنها شجاع‌ترین جنگجویان جهان هستند، در واقع آمریکایی‌ها عملاً هرگز در یک جنگ واقعی به پیروزی نرسیده‌اند، نمونه بارز آن هم حمله سال 2003 آمریکا به عراق و پیروزی بر ارتش صدام حسین است که اصلاً نمی‌توان آن را یک جنگ واقعی نامید. البته من امیدوارم که نمونه‌های مشابه دیگری از این قبیل در آینده رخ ندهد، در حقیقت بشریت بدون دانستن این مسئله که نظامیان کدام کشورها قویتر از سایرین هستند هم می‌توانند به امور زندگی خود ادامه دهند.»

کشورهای حامی ائتلاف در تیررس

از همان آغازین ماه های شکل‌گیری ائتلاف عربی به رهبری آل‌سعود علیه مردم مظلوم یمن، فرماندهان نیروهای مدافع یمنی اعلام کردند که در صورت استمرار تجاوز علیه این کشور آنها پایتخت های تمام شرکت کنندگان در ائتلاف متجاوز را هدف قرار خواهند داد.

23 شهریورماه 1396، «عبدالملک الحوثی» رهبر مجاهدان یمنی در مصاحبه با شبکه تلویزیون المسیره گفت که امارات متحده عربی که یکی از اعضای مهم ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است اکنون در تیررس موشک‌های ماست. او در آن گفت‌وگو خاطرنشان کرد که نیروهای مدافع یمنی فناوری موشکی خود را توسعه داده‌اند و اکنون می‌توانند نواحی شمالی ریاض، پایتخت، و نواحی جنوبی در عربستان هدف بگیرند.

رهبر انصارالله یمن افزود: «شرکت‌هایی که در این کشور فعالیت و یا سرمایه‌گذاری دارند از این پس نباید امارات متحده عربی را کشور امنی تلقی کنند.»

الحوثی ضمن هشدار در مورد هرگونه عملیاتی برای تصرف بخش تحت کنترل نیروهای مجاهد یمنی در بندر حدیده گفت نیروی دریایی ما می‌تواند به تاسیسات نفتی و نفتکش‌های عربستان حمله کند.

پس از اصابت موشک برکان یمن به فرودگاه ریاض، «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در پیامی توئیتری نوشت: «بار‌ها تأکید کرده‌ایم پایتخت‌های نیرو‌های متجاوز از تیررس موشک‌های ما دور نیستند.»

همچنین شبکه تلویزیونی العالم، ساعاتی پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه ملک خالد ریاض با یک فروند موشک بالستیک یمن سرتیپ «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن به گزارشگر العالم گفت: «در صورتی که کشورهای متجاوز به حملات خود به غیر نظامیان یمن ادامه دهند، یگان موشکی یمن توانایی هدف قرار دادن پایتخت های همه آن کشورها را دارد.»

لقمان گفت: «برد موشک های ما به ریاض می رسد و قبلا نیز مناطقی فراتر از ریاض مثل منطقه نفتی ینبع و ابوظبی را هدف قرار داده بودیم. تا پایان امسال یگان موشکی ما ان‌شاء‌الله توانایی هدف قرار دادن همه پایتخت های کشورهای متجاوز به یمن را خواهد داشت.