آمریکا رتبه نخست کشتار جمعی در جهان را دارد

 یکشنبه 5 نوامبر 2017 میلادی (14 آبانماه) ساعاتی مانده به ظهر، فردی مسلح و سیاهپوش که جلیقه ضدگلوله به تن داشت وارد محوطه کلیسای «سادرلند اسپرینگز» تگزاس می‌شود و از همان ابتدا تا داخل سالن کلیسا هر چقدر که می‌تواند شلیک می‌کند.

در این حادثه تیراندازی دست‌کم 27 نفر کشته شدند و 27 نفر دیگر زخمی شدند. دختر 14 ساله کشیش این کلیسا نیز در میان کشته شدگان بود.

فرماندار تگزاس در کنفرانس مطبوعاتی خود صرفا کشته شدن 26 نفر را تأیید کرد اما مقامات دیگر این شهر گفتند که حال زخمی‌شدگان نیز وخیم است.

فرماندار تگزاس این حادثه تیراندازی را «بدترین» مورد در تاریخ این ایالت خواند.

این حادثه و اظهارات مقامات تگزاس سبب شد تا نگاهی به آمار کشتار در آمریکا به واسطه تیراندازی و حمل آزادنه سلاح در این کشور بپردازیم. سرچی کوتاه در اینترنت، گزارشی را با عنوان «چرا آمریکا در کشتار جمعی مقام اول را دارد» پیش‌رویمان قرار داد و فرصتی حاصل شد تا به «بازخوانی» این گزارش که روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز» دو سال پیش منتشر کرده بود بپردازیم.

بخش‌های مهم متن این گزارش را می‌توانید در زیر بخوانید.

یک بررسی جدید نشان داده، آمریکا با اینکه تنها 5 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اما از سال 1966 تا کنون 31 درصد از تیراندازانی را که باعث کشتار جمعی در جهان شده‌اند، در خود جای داده است.

فیلیپین، روسیه، یمن و فرانسه که همگی کشورهایی هستند که سهم مهمی از 291 کشتار ثبت شده بین سال‌های 1966 تا 2012 را به خود اختصاص داده‌اند، مجموعا حتی آماری نزدیک به آمار ثبت شده برای آمریکا نیز ندارند و هنوز خیلی عقب‌تر از آمریکا به تنهایی هستند.

اما چه مسئله‌ای باعث می‌شود تا آمریکا به پرورش‌دهنده اصلی تیراندازان عامل کشتار جمعی در جهان تبدیل شود؟ یک تحلیل و بررسی جامع درباره این افراد، انگیزه‌های آنها و بستر ملی اقدامات آنها از این امر حکایت دارد که چندین عامل اساسی باعث شده تا در آمریکا تعداد بسیاری قاتلان بالقوه و بالفعل پرورش یابند.

این عوامل عبارتند از شکاف بسیار عمیق میان انتظارات آمریکایی برای خود و دستاوردهای واقعی آنها، تحسین و تمجید شهرت در میان آمریکایی‌ها و حد اعلای مالکیت اسلحه در آمریکا.

یک جرم‌شناس از دانشگاه «آلاباما» پژوهشی در این خصوص انجام داده که مشخ می‌کند، هیچ عاملی همانند مالکیت اسلحه در آمریکا در این مسئله نقش ندارد. از 178 کشوری که در بررسی این پژوهش مورد تحلیل قرار گفته‌اند، آمریکا رتبه اول مالکیت سرانه اسلحه را به خود اختصاص داده است. یک بررسی در سال 2007 نشان داد که 270 میلیون سلاح گرم در خانه‌های غیرنظامی در آمریکا وجود دارد و این یعنی 88.8 درصد از کل جمعیت این کشور حداقل یک اسلحه گرم در خانه خود دارند.

فرهنگ اسلحه در آمریکا به شدت در ایده ریشه دارد که مالکیت گسترده اسلحه می‌تواند حفاظی در برابر ایجاد یک حکومت خودکامه ایجاد کند. بر همین اساس، یک پروهش ملی در آمریکا در سال 2013 نشان داد که 65 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که هدف اصلی حق آنها برای داشتن اسلحه «این اطمینان را ایجاد می‌کند که مردم می‌توانند از خود در برابر حکومت‌های خودکامه حفاظت کنند». اما این طرز فکر که آمریکایی‌ها باید از خودشان در برار افزایش قدرت دولت حاکم حفاظت کنند، هزینه سنگینی برای این ملت داشته است.

به هر حال مطالعات بسیاری درباره انگیزه قاتلان کشتارهای جمعی نشان می‌دهد که اعتقادات آمریکایی که ریشه در فرهنگ این ملت دارد نقش مهمی در وقوع این مسئله ایفا کرده است. با توجه به ریشه‌های فرهنگی در آمریکا، افرادی که به صورت قانونی مالکیت سلاح گرم دارند، بسیار زیاد است و هر چه مالکیت اسلحه بالا می‌رود تعداد رویدادهای مرتبط با کشتار جمعی به واسطه تیراندازی نیز بالا می‌رود و به همین میزان تعداد مرگ‌هایی که می‌توان جلوی آن را گرفت نیز افزایش می‌یابد.

قانون اساسی آمریکا، حق نگهداری و حمل سلاح را به مردم این کشور داده است؛ در قانون اساسی آمریکا آمده که «داشتن یک نیروی منظم شبه نظامی مردمی برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه، نباید نقض شود.»

اگرچه تنها 4.4 درصد از جمعیت مردمان زمین در آمریکا زندگی می‌کند، اما حدود نیمی از همه اسلحه‌های غیرنظامی جهان در آمریکا نگهداری می‌شود.

هر چند بسیاری از سیاسیون و مردم آمریکا مخالف آزاد ماندن حمل سلاح و حامی پایان یافتن حملات خونین در کوچه و خیابان هستند، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حامی سرسخت حفظ حق نگهداری سلاح برای آمریکایی‌هاست.

فقط در سال 2009، حدود 310 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا خرید و فروش شد. آمار سال 2014 مراجع درمانی آمریکا نشان می‌دهد که تیراندازی با سلاح گرم، یازدهمین عامل مرگ و میر در آمریکاست که در آن سال 33 هزار و 549 نفر را به کام مرگ کشاند.