شکست سیاست‌های کودکانه رئیس‌جمهور آمریکا

دونالد ترامپ حکم های متعددی در باره سیاست خارجی آمریکا امضا می کند. او وعده داده بود در باره چند توافق که سلفش باراک اوباما امضا کرده بود، تجدید نظر کند. حال این پرسش پیش می آید که او تا چه حد به این وعده ها عمل کرده است.

اولین مورد، توافق هسته ای ایران است که مهمترین میراث باراک اوباما در زمینه سیاست خارجی محسوب می شود. ترامپ در زمان کارزارهای انتخاباتی وعده مذاکرات دوباره در باره این توافق را داده بود. حال که یک سال از این وعده می گذرد رئیس جمهور آمریکا هنوز به آن عمل نکرده است. ماه گذشته ترامپ تصمیم گرفت پایبندی ایران به اجرای این توافق را تایید نکند اما از خروج کامل از این توافق خودداری کرد.

یکی دیگر از نمادهای سیاست خارجی باراک اوباما، نزدیکی دیپلماتیک به کوباست. دونالد ترامپ وعده تجدید نظر در این روند را هم داده بود. او در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی کاری خواهد کرد که کوبا به درخواست‌های آمریکا عمل کند.

رئیس جمهور آمریکا این بار هم در سیاست سلفش به طور کامل تجدید نظر نکرد. او سفر به کوبا را سختگیرانه تر کرد اما سفارت آمریکا در هاوانا هنوز باز است.

اما ترامپ به وعده اش در مورد توافق اقلیمی پاریس که باراک اوباما آن را امضا کرده بود، عمل کرد. او ژوئن خروج آمریکا را از این توافق اعلام کرد. ولی براساس متن این توافق، هیچ‌یک از کشورهای امضاکننده نمی توانند تا نوامبر سال 2020 از آن خارج شوند. این یعنی اگر ترامپ تا آن زمان دوباره به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب نشود، جانشین او می تواند در این تصمیم تجدید نظر کند.

دونالد ترامپ در زمان انتخابات در باره پرونده افغانستان هم اظهار نظر کرد. وی در باره پرونده افغانستان، بیشتر از اوباما به علت کشاندن نیروهای آمریکایی به افغانستان انتقاد داشت. ولی در ماه اوت گذشته تصمیم گرفت 4 هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام کند.