دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوچی، با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود درباره اوضاع سوریه دیدار و گفتگو و بر همکاری نتیجه‌بخش با ایران و ترکیه در سوریه تاکید کرد.  

پوتین در ابتدای این نشست در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه گفت: روابط مسکو و آنکارا بار دیگر به صورت عملی برقرار شده است.

روابط دو کشور در پی اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روس در سال ۲۰۱۵ میلادی به تیرگی گرائید، ولی پوتین و اردوغان موفق به ترمیم آن شدند.  

پوتین افزود: روسیه و ترکیه در کنار ایران درباره مناطق کاهش تنش در سوریه که به کاهش درگیری کمک کرده است، به توافق رسیده‌اند.

 پوتین گفت: همکاری‌های روسیه، ترکیه و ایران درباره سوریه نتایج زیادی داشته است و می‌تواند به رسیدن به یک سازش سیاسی در سوریه کمک کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر نیز به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: همکاری تجاری میان ترکیه و روسیه به وضع عادی خود بازگشته است.

او در کنفرانس خبری مشترک خود در سوچی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود گفت: مبادلات تجاری میان ترکیه و روسیه در شش ماه گذشته سی و شش درصد افزایش یافت. ما خواهان تقویت توافقات تجاری مشترک با ترکیه هستیم.

پوتین افزود: در گفتگو‌های دوجانبه تدابیر لازم را برای از بین بردن موانع تقویت روابط تجاری بحث و بررسی کردیم. همچنین همکاری‌های مشترک در زمینه انرژی به ویژه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ترکیه بررسی شد.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما در مسئله سوریه، پیروزی‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم بحث و بررسی کردیم و درباره ضرورت کمک به سوری‌ها برای تقویت دولت خود در چارچوب یک سازش سیاسی توافق کردیم.