امارات و قطر به افغانستان نظامی اعزام می کنند

 «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو از اعزام شماری مستشار نظامی به افغانستان خبر داد.

وی افزود که این مستشاران نظامی بنا به درخواست ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده عمومی نیروهای مسلح آمریکا و ناتو در افغانستان، به این کشور اعزام  می شوند.

نیکلسون پیش از این اعلام کرده بود که نزدیک به ۱۶ هزار مستشار جدید در افغانستان نیاز است تا ماموریت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را به خوبی پیش ببرند.  

استولتنبرگ دیروز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت، ناتو شمار مستشاران نظامی در افغانستان را از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار نفر افزایش می‌دهد، در جمع این نیروها افرادی هستند که در جنگ با تروریسم، علیه گروه طالبان، داعش و سایر گروه‌های افراطی در افغانستان مبارزه می‌کنند.  

دبیر کل ناتو افزود: ما اطمینان داریم که با ورود به سال ۲۰۱۸ میلادی، نیروی کافی در افغانستان خواهیم داشت.

استولتنبرگ در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد که امارات متحده عربی و قطر هم به افغانستان، نیروی نظامی اعزام خواهند کرد.

وی گفت: کشورهای عضو ناتو و متحدان آن نیز برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان، متعهد شده اند.

دبیر کل ناتو در ادامه تاکید کرد: نظامیان ناتو در جنگ مستقیم شرکت نمی کنند و هدف این نیروها، آموزش نیروهای ویژه و تقویت نیروی هوایی افغانستان است.

وی در ادامه در مورد وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که چالش‌ها زیاد اند اما پیشرفت زیادی هم صورت گرفته‌ است.  

به گفته ینس استولتنبرگ، نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر نسبت به هر زمان دیگری در مقابل حملات گروه های تروریستی پاسخ مناسبی داده ند.

دبیر کل ناتو همچنین گفت که نیروهای امنیتی افغانستان مانع از حملات طالبان و سایر عناصر گروه‌های افراطی شده اند و اجازه نداده اند تا هیچکدام از آنها کنترل مرکز ولایات افغانستان را به دست بگیرند.  

به گفته وی هدف امسال طالبان این بود تا حداقل بر یکی از ولایات افغانستان تسلط پیدا کند، اما به هدف خود نرسیدند.  

استولتنبرگ در پایان گفت: راه مناسب برای ثبات افغانستان، آموزش نیروهای این کشور است تا بتوانند امنیت را در افغانستان تامین کنند.