چه کسی مسئول حمله به هواداران «عطامحمد نور» است؟

گردهمایی هواداران «عطامحمد نور» والی بلخ در کابل با حضور تعدادی از رهبران حزب جمعیت اسلامی و نمایندگان افغان در هتل «قصرنوین» برگزار شده بود امروز هدف حمله انتحاری قرار گرفت.

این حمله در ورودی ساختمان هتل زمانی بوقوع پیوست که که گردهمایی پایان یافته بود و مردم در حال خروج بودند.

برخی منابع می‌گویند که در این حمله دستکم ۳۰ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان هرگونه مداخله این گروه را در حمله انتحاری به این گردهمایی رد کرده است و تا کنون هیچ گروهی نیز مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

حال این پرسش مطرح شده است که چه کسی مسئول حمله به هوادران عطامحمد نور در شهر کابل است؟ زیرا پیش از این نیز رهبران حزب جمعیت اسلامی در شهر کابل هدف حملات انتحاری قرار گرفته بودند.

خردادماه گذشته پس از انفجار در منطقه وزیر اکبرخان و سرکوب معترضان از سوی اشرف غنی، رهبران اقوام «تاجیک» که عمدتا مخالف اشرف غنی هستند و به حزب جمعیت اسلامی وابسته‌اند در مراسم خاکسپاری «سالم ایزدیار» پسر معاون سنای افغانستان هدف حملات پی در پی انتحاری قرار گرفتند.

در پی این انفجار، رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان انگشت اتهام خود را به سوی اشرف غنی و «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی او بلند کردند و خواستار برکناری اتمر از سمت مشاور امنیت ملی افغانستان شدند.

این در حالی است که «احمد ضیا مسعود» نماینده ویژه سابق اشرف غنی و رهبر جبهه ملی افغانستان معتقد است که اشرف غنی با توسل به ترورهای زنجیره‌ای برای تداوم حکومت خود تلاش می‌کند زیرا به گفته او با وجود رهبران حزب جمعیت اسلامی در آینده شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.

از سوی دیگر «امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی در صفحه فیسبوک خود نوشته است که امنیت گردهمایی هوادران عطامحمد نور در کابل باید تامین می‌شد اما تعدادی در نهادهای امنیتی از نظر فکری آلوده‌اند.

وی افزود: سیستم آلوده که در بازی‌های کوچک دخیل شده باشد نتیجه‌ای جز فاجعه و ناکامی ندارد اینکه عامل انتحاری چه کسی بوده و از کجا آمده است دیگر مهم نیست زیرا فاجعه دیگر رخ داده است،

پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی حملات انتحاری به اقلیت‌ها، احزاب سیاسی، اقوام و منتقدان ارگ ریاست جمهوری به یک روال تبدیل شده است.