به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقهاي الشرق الاوسط، مسئولان دولت آمريكا در تلاشند با ارائه پيشنهادات جديد به تركيه و رژيم صهيونيستي، به بحران شديدي كه در روابط ديپلماتيك دو طرف ايجاد شده است، پايان دهند.

در همین راستا، روزنامه عبری زبان " معاریو " نوشت، مسئولان دولت آمریکا در تماس‌های تلفنی محرمانه با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دو طرف پیشنهاد داده‌اند که با پایان دادن به مسائل موجود و اتهاماتی که به یکدیگر نسبت می‌دهند، بار دیگر روابط خود را از سر بگیرند.

بنا به نوشته این روزنامه، ‌ پیشنهاد جدید آمریکا مبنی بر این که اسرائیل غرامت کامل حادثه ناوگان آزادی را که طی آن ۹ تن از فعالان ترکیه کشته شدند، نه به خانواده‌های این افراد بلکه به صندوق ویژه غرامات ترکیه پرداخت کند و در این صورت مجبور نیست که به مسئولیت خود در این حادثه اقرار کند و به این ترتیب دو طرف می‌تواند باردیگر روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

روزنامه معاریو همچنین نوشت: هنوز معلوم نیست که دو طرف این پیشنهاد را بپذیرند یا خیر اما محافل سیاسی در تل‌آویو اخباری را مبنی بر موافقت نتانیاهو با این پیشنهاد منتشر کرده‌اند.

پيشتر در حمله كوماندوهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي ۱ تركيه كه حامل كمكهاي انساني به نوار غزه بود، ۹ تن از فعالان اين كشور كشته شدند.