به گزارش افکارنیوز، در شرايطي كه ماهها از وقوع زلزله ٨/٩ ريشتري و سونامي در شمالشرقي كشور آسيايي ژاپن كه به مرگ هزاران تن انجاميد، ميگذرد و با تخصيص بودجه ١٥٧ ميليارد دلاري از سوي دولت ژاپن براي بازسازي مناطق زلزلهزده، روند بازگشت گردشگران به اين كشور سرعت گرفته، در روزهاي اخير بيخانمانهاي ژاپني به راهنمايان گردشگران اين كشور تبديل شدهاند.

در روزهای گذشته بی‌خانمانهای ژاپنی با حضور در اتاقک‌های اطلاع‌رسانی شهر گردشگری «ساپپورو»(Sapporo) که بواسطه غذاهای لذیذ و برگزاری جشنواره برف، شهرت جهانی دارد، به راهنمایی گردشگران خارجی می‌پردازند.

البته با لغو محدودیت‌ها برای ساکنان مناطق اطراف نیروگاه هسته‌ای «فوکوشیما» از اول ماه جاری میلادی، کارشناسان آینده پیش‌ روی صنعت گردشگری ژاپن را روشن می‌بینند و مسوولان صنعت گردشگری ژاپن نیز قصد دارند با جذب گردشگران دو کشور پرجمعیت‌ «چین» و «هند» به ژاپن، صنعت گردشگری این کشور در آینده نزدیک به روزهای خوب خود بازگردانند.

در این راستا صنعت گردشگری ژاپن حضور پررنگی را در نمایشگاه گردشگری IT&CM کشور چین که یکی از جدید‌ترین رویدادهای گردشگری بین‌المللی است، خواهد داشت و در آینده نزدیک جاذبه‌های گردشگری این کشور در شبکه‌های تلویزیونی هند معرفی می‌شوند، این در حالی است که برای جذب گردشگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز برنامه‌ریزی شده است.

استفاده از بی‌خانمان‌ها در ژاپنی برای راهنمایی گردشگران در شرایطی صورت می‌گیرد که در سپتامبر ‌٢ ٩ نیز خلافکاران در شهر «ناپل» در شمال کشور اروپایی «ایتالیا» وظیفه‌ی راهنمایی گردشگران را به جای گذراندن اوقات خود در زندان را برعهده گرفتند.

در قالب این طرح ‌٧ خلا‌فکار بعنوان راهنمای گردشگران مدت محکومیت خود را سپری می‌کنند، این در حالی است که بانیان این طرح، دلیل استفاده از محکومان را آشنایی آنها با تمام مناطق شهر ناپل از جمله هتل‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها و رستوران‌ها می‌دانند و بر این باورند که هیچ‌کسی بیش‌تر از خلاف‌کاران، شهرها را نمی‌شناسد.

در این راستا خلافکارها با جلیقه‌های زرد‌رنگ در نقاط مختلف شهر ناپل مستقر شده‌ و به گردشگران در زمینه‌ی جاذبه‌های گردشگری ناپل اطلاعات می‌دهند. حتا برخی از آن‌ها انگلیسی و اسپانیایی نیز می‌دانند که این امر، کار را برای گردشگران آمریکایی، انگلیسی، استرالیایی، ایرلندی، اسپانیایی و کشورهای منطقه‌ی آمریکای جنوبی راحت کرده است.

به گزارش ایسنا، از سپتامبر ‌٢ ٩ نیز شهرداری شهر «اوترخت» در کشور زیبای اروپایی «هلند»، از تعدادی از بی‌خانمان‌های این شهر به‌ عنوان راهنمایان گردشگران اوترخت استفاده می‌کنند تا بدینوسیله این افراد راهنمای گردشگران این شهر بوده و از گم ‌شدن و یا اتلاف وقت آنها جلوگیری کنند.

مسوولان شهرداری اوترخت بر این باورند که بی‌خانمان‌ها بهتر از هرکس دیگری با بخش‌های مختلف شهر اوترخت آشنایی دارند، به همین دلیل تصمیم گرفتند تا پس از آموزش نحوه‌ی برخورد با گردشگران به بی‌خانمان‌ها، از آنها برای راهنمایی گردشگران استفاده کنند.

كشور كوچك زيباي هلند، در شمال شرقي اروپا واقع شده و صنعت گردشگري علاوه بر صادرات گل و توليدات صنعتي از منابع اصلي درآمد دولت اين كشور محسوب ميشود.