قول آمریکا به ترکیه برای توقف ارسال سلاح به کردهای سوریه

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید که دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان اطمینان داده که واشنگتن از این پس ارسال سلاح به نیرو‌های کُرد سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق YPG» را متوقف می‌کند.

به گفته  مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان روز جمعه درخصوص مسائل مختلف منطقه و روابط دوجانبه تلفنی گفتگو کرده‌اند.

بنا به گزارش پایگاه دیلی‌صباح وزیر خارجه ترکیه پس از گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه درجمع خبرنگاران گفته که ترکیه از این وعده دونالد ترامپ استقبال می‌کند و منتظر اجرایی‌شدن تصمیم رئیس‌جمهور ترکیه است.

پشتیبانی آمریکا از نیروهای کُرد سوریه و تجهیز آنها با سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته از مهمترین اختلافهای جدی بین آنکارا و واشنگتن است. ترکیه نیروهای کُرد سوریه موسوم به «حزب اتحاد دموکراتیک سوریه» و شاخه نظامی آن موسوم به «یگانهای مدافع خلق» را جزئی از سازمان تروریستی «پ ک ک»ترکیه می‌داند .

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای درخصوص گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان نوشته است: هم‌اکنون که جنگ در شهر رقه سوریه پایان یافته و ما در حال حاضر به تدریج وارد مرحله ایجاد ثبات و امنیت برای اطمینان از عدم برگشت داعش می‌شویم، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در چارچوب سیاستهای تاکنونی به رجب طیب اردوغان اطلاع داده که پشتیبانی نظامی واشنگتن از شرُکای خود در سوریه را معلق می‌کند.

«دیلی‌صباح» همچنین افزود که به نوشته بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه دو رئیس‌جمهور ترکیه و آمریکا در گفتگوی تلفنی خود بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه تأکید کرده و همچنین بر لزوم مبارزه مشترک علیه همه سازمانهای تروریستی از جمله داعش، پ ک ک و سازمان ترور فتح‌الله گولن توافق کردند.