آمریکا در سوریه چقدر نیرو دارد؟

دو مقام آمریکایی روز گذشته (جمعه) اعلام کردند: پنتاگون احتمالا قرار است در روزهای آتی آمار دقیق سربازان آمریکایی حاضر در سوریه را که تعداد آنها بیش از 2000 نفر است اعلام کند.

این در حالیست که ارتش آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که حدود 500 سرباز آمریکایی در سوریه حضور دارند و بیشتر آنها هم از نیروهای دموکراتیک سوریه و گروه های کُرد و شبه نظامیان عرب که به مبارزه با گروه تروریستی داعش در شمال سوریه می پردازند، حمایت می کنند.

دو مقام ارشد آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود در این خصوص اعلام کردند: پنتاگون تا روز دوشنبه به صورت علنی اعلام خواهد کرد که بیش از 2000 سرباز آمریکایی در سوریه حضور دارند.

این رقم نشان دهنده افزایش تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه نیست؛ بلکه فقط رقم درست تری را از تعداد این سربازان نشان می دهد؛ زیرا تاکنون گزارش دقیقی از تعداد این سربازان آمریکایی منتشر نشده بود.

پیش از این گزارش شده بود که 5262 سرباز آمریکایی در عراق و 503 سرباز آمریکایی در سوریه حضور دارند. این در حالیست که مقامات آمریکا بارها اعلام کرده بودند که رقم اصلی بسیار بیشتر از اینهاست. به نظر می رسد پنتاگون تا روز دوشنبه فقط قصد دارد آمار سربازان آمریکایی حاضر در سوریه را اعلام کند و به عراق اشاره ای نخواهد کرد.

در ماه اوت (حدود سه ماه پیش)، پنتاگون اعلام کرد حدود 11 هزار سرباز در افغانستان خدمت کرده اند که این رقم چندین برابر آن رقمی است که پیشتر اعلام شده بود.