نامه عاشقانه به یک جنایتکار جنگی

تلاش «توماس فریدمن»، خبرنگار مشهور نیویورک‌تایمز برای ترسیم چهره‌ای متعادل از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و برنامه‌های وی با واکنش منفی خبرنگاران رسانه‌های مختلف خارجی روبه‌رو شده است.

«فریدمن» در مصاحبه‌ای روز جمعه با «بن‌سلمان» از برنامه‌های وی به‌عنوان «بهار عربی» عربستان سعودی یاد و تلاش کرده بود این ایده را القا کند که برنامه‌های وی در عربستان با حمایت داخلی روبه‌رو است.

بن‌سلمان، از زمان ورود به قدرت، جنگی را در یمن راه انداخته که به نابودی زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی منجر شده و گسترش فقر و بیماری در این کشور را به‌همراه داشته است.

وی همچنین با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط سیاسی خود را با این کشور امیرنشین قطع کرده و آن را هدف تحریم تجاری و اقتصادی قرار داده است.

او در روزهای گذشته، به نام مبارزه با فساد شمار زیادی از شاهزادگان، تجار و مقام‌های داخلی و فعلی عربستان سعودی را دستگیر کرده است. شمار زیادی از تحلیلگران معتقدند این اقدام بن‌سلمان گامی برای تحکیم پایه‌های قدرت قبل از تحویل گرفتن تاج و تخت پادشاهی از پدرش، ملک سلمان است. 

در گزارش نیویورک‌تایمز اشاره‌ای به گسترش انتقادات از «جنایت‌های جنگی» عربستان سعودی در یمن نشده و برنامه‌های بن‌سلمان در سرکوبگری‌های داخلی و دستگیری مخالفان با نگاهی یکجانبه مورد بررسی قرار گرفته است.

یک کاربر در توئیتر به‌نام «ماکس آبرامز» که خود را استاد روابط بین‌الملل معرفی کرده در واکنش به مصاحبه توماس فریدمن با بن‌سلمان، با تنظیم مصاحبه‌ فرضی زیر، مصاحبه منتشرشده با بن‌سلمان را به چالش کشیده است: