ارتش چین به حالت آماده باش درآمد

پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی اکسپرس در مطلبی نوشت: پس از پرواز جت های چینی بر فراز دریای چین جنوبی، به خدمه و خلبانان هواپیماهای جنگنده در چین دستور داده شده است «هر زمانی از لحاظ رزمی آماده» باشند.

در بحبوحه ادامه اختلاف کره شمالی با آمریکا، بمب افکن های مجهز به قابلیت حمل تسلیحات هسته ای روز پنجشنبه بر فراز این منطقه مورد مناقشه پرواز کردند. مقامات چینی تأیید نکردند چه تعداد جت در این مانور شرکت داشتند ولی این هواپیماها می توانند با سرعت تا 656 مایل در ساعت پرواز کنند.

چین پس از آن که در سال 2009 این هواپیماها را به خدمت گرفت، در حال حاضر 15 فروند از این نوع هواپیماها در اختیار دارد.کشتی های جنگی آمریکایی، از جمله ناوهای هواپیمابر «یو اس اس رونالد ریگان»، «یو اس اس نیمیتز» و «یو اس اس تئودور روزولت» در حال حاضر مشغول تمرین در این منطقه هستند.

لی جی، ناظر نظامی چین، اعلام کرد این مانور، نمایش دکترین جدید پکن در پی تشدید تنش ها در منطقه است.

وی گفت: «در حالی که رئیس جمهور شی جین پینگ به آنها (نیروها) دستور داده است هر زمانی از لحاظ رزمی آماده باشند، ارتش آزادیبخش خلق در حال شدت بخشیدن به آموزش رزمی عملیاتی مشترک است».

وی افزود: «هدف از گشت زنی هوایی همچنین نشان دادن این است که نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق آماده پیوستن به نیروی دریایی در آب های آزاد برای هر نوع ماموریتی است».

شن جینکه، سخنگوی نیروی هوایی ارتش چین این مانورها را «عادی» و «گشت‌زنی‌های هوایی رزمی» خواند. این اتفاق پس از آن روی می دهد که در پی جنگ لفظی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیونگ یانگ به تهدیدهای خود شدت بخشیده است.