مرگ در انتظار  آوارگان روهینگیایی

روزنا آلین خان، یکی از نمایندگان حزب کارگر انگلیس در پارلمان این کشور، در گفتگو با برنامه «نیوز نایت» شبکه تلویزیونی بی بی سی، جنایت های دولت و ارتش میانمار علیه جمعیت مسلمان روهینگیا را «از بین بردن نظام مند گروهی از انسان ها» توصیف کرد.

این عضو حزب کارگر انگلیس گفت در صورتی که آوارگانی که به بنگلادش گریخته اند به کشور خود بازگردند، مرگ در انتظار آنها خواهد بود. وی افزود: من شاهد درد و رنج غیرقابل تحملی بودم. من در درمانگاه ها با افرادی ملاقات کردم که از محل زندگی خود گریخته بودند؛ بسیاری از آنها سه یا چهار نفر از فرزندان خود را از دست داده بودند و مجبور بودند میان رها کردن کودکان خود که در آتش می سوختند و گرفتن دست دیگر کودک خود و گریختن از آنجا یکی را انتخاب کنند. این افراد هراسانند.

روزِنا آلین خان، در پاسخ به سوال مجری برنامه نیوزنایت در خصوص بازگرداندن آوارگان روهینگیا به میانمار گفت: ابتدا باید از خودمان این سوال را بپرسیم که چه چیزی باعث می شود افراد [از محل زندگی خود] بگریزند. من با افرادی ملاقات کردم که شاهد قطع اعضای بدن اطرافیان خود و کشته شدن آنها بوده اند. شاهد کشیدن موهای زنان و تجاوز گروهی به آنها بوده اند. شاهد هل دادن کودکان به درون آتش بوده اند. این افراد چطور می توانند اعتماد کنند و بازگردند؟ من معتقدم در صورتی که این آوارگان هم اکنون به کشور خود بازگردند و اجباری در میان باشد، مرگ در انتظار آنهاست.

نماینده پارلمان انگلیس در ادامه گفت: این یک پاکسازی قومی است. این کشتار جمعی است. نمونه ای از کشتار جمعی است. ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین چیزی ادامه پیدا کند. این البته فقط پاکسازی قومی نیست؛ نوعی از بین بردن نظام‌مند گروهی از انسان هاست. اگر [این آوارگان] به کشور خود بازگردند، کشته می شوند.