به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری نووستی، "کاترین اشتون" مسئول اصلی سیاست خارجی و امنیت بین الملل اتحادیه اروپا در آستانه نشست سران روسیه-اتحادیه اروپا که قرار است ۱۵-۱۴ دسامبر (۲۴-۲۳ آذر ماه) برگزار شود اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا امیدوارند بتوانند روسیه را در خصوص ضرورت اعمال تحریمهای شدیدالحن علیه دولت سوریه متقاعد کنند.

اشتون با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شورای امنیت سازمان ملل به اوضاع در منطقه واکنش بموقع نشان دهد، تاکید کرد: وضعیت در سوریه همچنان وخیم است و همه اعضای دائم شورای امنیت، از جمله روسیه باید مسئولیت اوضاع کنونی در این منطقه را برعهده بگیرند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما موضع گیری واحدی در قبال مسائل مربوط به سوریه اتخاذ خواهیم کرد. وظیفه ما این است که رژیم " بشار اسد " را تضعیف و منزوی کنیم تا از بکارگیری خشونت علیه مردم کشورش دست بردارد.

پیش از این هم " گیدو وسترولیه " وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده بود که اکنون دیگر ضرورت یافته تا کشورهایی که تا قبل از این در مورد اعمال فشار بر سوریه تردید داشتند، مواضع خود را تغییر دهند.

این اظهارات در حالی شنیده می‌شود که " سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه تاکید کرد که این کشور بشدت مخالف اعمال تحریم علیه سوریه است و چنین سناریویی را «غیرسازنده» می‌داند.

لاوروف بعد از مذاکره با " مراد مدلسی " همتای الجزایری خود در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: متاسفانه تجارب بدست آمده حاکی از آن است که تحریم‌ها، بغیر از چند مورد خاص، هرگز کارآمد نبودند و ما حاضر نیستیم که از این روش بجز موارد استثنایی استفاده کنیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین نیروهای تندرو مخالف در سوریه را متهم کرد که با اقدامات نظامی و خشونت بار خود سعی دارند تا اوضاع در داخل این کشور به سمت وقوع یک فاجعه انسانی سوق یابد تا بهانه برای دخالت خارجی در سوریه فراهم شود.

لاوروف در عین حال از مقامات دمشق خواست تا پیشنهاد اتحادیه کشورهای عربی در خصوص حل و فصل بحران داخلی در سوریه و پذیرش ناظرین بین المللی در خاک خود را قبول کند.