به گزارش فارس، مایک راجرز رئیس کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص موفقیت ایران در کشف و فرود آوردن پیشرفتهترین هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا در موضعی منفعلانه اعلام کرد که این هواپیما به دلیل اختلال فنی فرود آمده است.

این در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزی الکترونیکی آر. کیو ۱۷۰، این هواپیما در صورت هرگونه اختلال که آن را در معرض دشمن قرار بدهد یا به پایگاه مبدا باز‌می‌گردد یا منفجر می‌شود.

راجرز روز گذشته(۱۳ دسامبر) مدعی شد: توقف پرواز هواپیما با قدرتی خارجی نبوده است و می‌توانم تاکید کنم که هواپیما به دلیل اختلال فنی فرود اجباری کرده است.

به گزارش راشاتودی، راجرز در عین حال ابراز نگرانی کرد که ایرانی‌ها بتوانند «به اسرار پنتاگون دسترسی پیدا کنند» … اما آمریکا می‌تواند «چیز[هواپیمای جاسوسی] جدیدی بسازد».

باراک اوباما دو روز گذشته بدون توجه به اینکه هواپیمای مذکور به حریم هوایی ایران تجاوز کرده و مشغول عملیات جاسوسی بوده است، از ایران خواست که این هواپیما را پس بدهد.

ایران اعلام کرد که موفق شده است ۴ دسامبر، هواپیمای جاسوسی آمریکا را که بیش از ۲۵۰ کیلومتر وارد حریم هوایی ایران شده بود، با نفوذ به سیستم کنترل آن، سالم به غنیمت بگیرد. پس از ادعای آمریکا مبنی بر سقوط هواپیمای ایران تصاویری از هواپیمای سالم RQ. ۱۷۰ را به نمایش گذاشت.

وزارت خارجه ایران همچنین در واکنش به این خواسته اوباما اعلام کرده است که واشنگتن باید از ایران بهدلیل این اقدام عذرخواهی کند.