آمریکا چه قدر نیرو در افغانستان دارد؟

شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و بارها آمار مختلفی از شمار این نظامیان توسط وزارت دفاع آمریکا منتشر شده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در جدیدترین آمار ارائه شده‌ خود اعلام کرد که 15 هزار و 298 نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

براساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کشور هزار و 720 نظامی دیگر در سوریه و هشت هزار و 892 نظامی نیز در عراق دارد.

گفتنی است که در این گزارش شمار نیروهای ویژه آمریکایی و یا نظامیانی که به صورت چرخشی در افغانستان حضور دارند لحاظ نشده است و شمار واقعی نیروها بیشتر از آمار ارائه شده تخمین زده می‌شود.

براساس گزارش منتشر شده، تا 30 سپتامبر سال جاری میلادی 15 هزار و 298 نظامی و هزار و 202 کارمند غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا در افغانستان مستقر شده‌اند.

این در حالی است که تا چندی پیش پنتاگون همواره تاکید داشت که 8 هزار و 400 نظامی آمریکایی در افغانستان دارد، تا اینکه در شهریور ماه سال جاری  یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا فاش کرد که شمار این نظامیان به بیش از 12 هزار نفر می‌رسد.

پس از انتشار این گزارش، ژنرال «کنت مکنزی» مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا حضور 11 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان را تایید کرد.

در آبان ماه نیز برخی مقامات آمریکایی به «آسوشیتدپرس» خبر دادند که سه هزار و 800 نظامی که رئیس جمهور آمریکا دستور اعزام آنان به افغانستان را صادر کرده بود، در این کشور مستقر شدند و مجموع نظامیان آمریکایی در افغانستان به دستکم 15 هزار نفر می‌رسد.

ژنرال مکنزی پس از انتشار این گزارش نیز اظهار داشت چند هزار نظامی تازه نفس در افغانستان مستقر شده‌اند که شمار نظامیان آمریکایی در این کشور را به حدود 14 هزار نفر می‌رساند.

از سوی دیگر نیز برخی مقامات پیشین و کنونی وزارت دفاع آمریکا به «فارین پالیسی» از اعزام صدها نظامی آمریکایی و قرار گرفتن آنان در میدان جنگ افغانستان خبر داده‌ بودند.

به گفته این مقامات، در چند ماه آینده حدود 700 نظامی ارتش آمریکا که به طور ویژه آموزش دیده و مجهز هستند، به افغانستان اعزام می‌شوند تا در کنار نظامیان افغان در میدان جنگ حضور یابند.

چندی پیش نیز وبسایت خبری «البوابة» در یادداشتی از احتمال اعزام مخفیانه سربازان اجیر در کنار نظامیان آمریکایی به افغانستان خبر داده بود.

به نظر برخی کارشناسان، شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان بیش از آمار اعلام شده است و به دلایل مختلف امنیتی اعلام نمی‌شود.