کاهش 105 میلیون یورویی کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به ترکیه

کاهش کمک‌های مالی به ترکیه در بودجه اتحادیه اروپا برای سال 2018 ثبت شده است. این بودجه روز پنجشنبه به تایید شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا رسید. شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم «با توجه به شرایط دموکراسی، قانون‌مداری و آزادی مطبوعات در ترکیه» اتخاذ شده است.

با این‌حال، ترکیه همچنان فرصت دریافت 70 میلیون یورو از این کمک‌های مالی را دارد. با این وجود، اتحادیه اروپا اعلام کرده است این مبلغ تا هنگامی که شرایط در ترکیه بهبود یابد، بلوکه خواهد شد.

رویترز به نقل از مذاکره کننده ارشد بودجه پارلمان اروپا نوشت: «تا زمانی که ترکیه به آزادی بیان و حقوق بشر احترام نگذارد و از معیارهای اروپایی دوری کند، ما نمی‌توانیم با سرمایه‌های اروپایی از آن حمایت کنیم».

به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از ماه اکتبر سال جاری میلادی، موضع خود در قبال ترکیه را سختگیرانه‌تر دنبال می‌کند. پارلمان اروپا در ماه اکتبر موضوع کاهش 80 میلیون یورویی از مجموع 217 میلیون یورو پیشنهاد بودجه برای ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

با اینکه درباره مقدار کاهش بودجه اختلاف نظرهایی وجود داشته است، جریمه شدن ترکیه به دلیل نقض حقوق بشر قطعی است. مذاکره کننده ارشد بودجه پارلمان اروپا در این‌باره گفت: «برای ترکیه جز کاهش بودجه، انتخاب دیگری وجود ندارد».

مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که در سال 2005 آغاز شد، در پی سرکوب گسترده هزاران نفر از کارمندان نظامی و دولتی ترکیه پس از کودتای نافرجام سال 2016، به بن بست خورد.

چند کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، قطب اقتصادی این اتحادیه، درخواست پایان بخشیدن به این مذاکرات را مطرح کردند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در ماه سپتامبر در این‌باره گفت: «واضح است که ترکیه نباید عضو اتحادیه اروپا شود».

تنش‌ها در روابط ترکیه و آلمان طی سال جاری میلادی تشدید شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آلمان را به سبب پناه دادن به افرادی که به حمایت از فتح‌الله گولن، مبلغ مذهبی و رقیب سیاسی اردوغان، متهم شده اند، «پناهگاهی برای تروریست‌ها» خوانده است. دولت ترکیه گولن را به طرح‌‍ریزی کودتای نافرجام اخیر متهم کرده است. همچنین در اواخر ماه اکتبر، آلمان به 35 تبعه ترکیه‌ای که گذرنامه‌های دیپلماتیک داشته اند، پناه داد.

در ماه‌های گذشته، در پی ممانعت چند ایالت آلمان از برگزاری سخنرانی‌های تبلیغاتی سیاست‌مداران ترکیه‌ای در حمایت از همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه که در ماه آوریل قدرت اجرایی رئیس جمهور این کشور را به طور چشمگیری افزایش داد، آنکارا و برلین وارد جنگ‌های لفظی شده اند. اردوغان در محکومیت این اقدام، مقامات برلین را به مقامات دوران آلمان نازی تشبیه کرد.

از دیگر مسائل مورد مناقشه میان آنکارا و برلین، می‌توان به دستگیری روزنامه‌نگاران آلمانی در ترکیه به جرم جاسوسی اشاره کرد. مرکل درخواست برای آزادی این افراد را ارائه کرد؛ اما اردوغان به این درخواست‌ها پاسخ نداد.

علی‌رغم شرایط کنونی در روابط دوجانبه آلمان و ترکیه، به نظر می‌رسد مرکل قصد دارد اوضاع را کنترل کند. گزارش‌ها حاکی است مرکل در گفتگوی تلفنی با اردوغان در روز پنجشنبه، تعهد کرده است آنکارا سرمایه‌های تعیین شده برای پناهجویان سوری را دریافت خواهد کرد.