برگزاری 2 نشست در شورای امنیت درباره کره شمالی

«کورو بشو»، سفیر ژاپن در سازمان ملل اعلام کرد: «تعدادی از وزرای شورای امنیت تائید کردند که 15 دسامبر در این نشست شرکت خواهند کرد. نشستی هم برای مذاکره درباره مسئله حقوق بشر در پیونگ یانگ در 11 دسامبر برگزار خواهد شد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که چین –کشور متحد کره شمالی-- در سه سال گذشته تلاش کرده است با رأی گیری از برگزاری این نشست درباره حقوق بشر کره شمالی جلوگیری کند؛ اما موفق به انجام این کار نشده است. زیرا برای رأی گیری درباره وضع حقوق بشر در یک کشور به دست کم 9 رأی مثبت نیاز است. نشست سال جاری میلادی درباره حقوق بشر کره شمالی از حمایت 9 کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه برخوردار است.

آمریکا سال گذشته میلادی با قرار دادن نام «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در فهرست افراد ناقض حقوق بشر، باعث عصبانیت پیونگ یانگ شد. اما کره شمالی تاکنون بارها این ادعای آمریکا درباره نقض حقوق بشر را رد کرده است و تحریم ها علیه پیونگ یانگ را علت ایجاد اوضاع نامناسب انسانی در این کشور دانسته است. کره شمالی از سال 2006 به دلیل برنامه های هسته ای و موشکی خود با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است.

نماینده دائم کره شمالی در سازمان ملل در 14 نوامبر در بیانیه ای اعلام کرد: باوجود تحریم های آمریکا و فشارهای مداوم این کشور و سایر کشورهای متخاصم، دولت من تمام تمرکز خود را بر روی تلاش برای بهبود معیشت مردم و ایجاد آینده ای بهتر برای آنها معطوف می کند.

تنشها میان آمریکا و کره شمالی به دنبال لفاظی ها و تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و اقدامات تحریک آمیز واشنگتن نزدیک شبه جزیره کره به اوج خود رسیده است. کره شمالی بامداد چهارشنبه به وقت محلی یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کرد که با موفقیت در دریای ژاپن فرود آمد. وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: موشک پرتاب شده از کره شمالی بیشترین ارتفاع را در مقایسه با دیگر موشک های آزمایش شده در این کشور داشت و این کشور هم اکنون توانایی آن را دارد که هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد.