پیش‌بینی کره جنوبی درباره کاهش آزمایش‌های موشکی کره شمالی

کره شمالی پس از یک وقفه ۷۵ روزه، چهارشنبه  هفته گذشته نسل جدید موشک بالستیک قاره‌پیما با نام «هوسانگ ۱۵» را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد هوسانگ ۱۵ از نوع موشک‌های بالستیک قاره پیما است که با برد ۱۳ هزار کیلومتری می‌تواند واشنگتن را مستقیما هدف قرار دهد؛ اما هنوز برای کارشناسان این کشور قطعی نشده است که آیا پیونگ یانگ توانسته حقیقتا به فناوری طراحی و ساخت چنین موشکی دست یابد و یا صرفا یک جنگ تبلیغاتی به راه انداخته است.

کارشناسان دفاعی کره جنوبی بر این نکته تاکید دارند که فقط اعلام انجام موفقیت آمیز یک موشک قاره پیما از سوی همسایه شمالی نمی‌تواند تضمین کننده این موضوع باشد که آن‌ها به فناوری سکوی پرتاب هدایت شونده، بازگشت هدایت شده موشک و یا فعالسازی کلاهک هسته‌ای چنین موشک دوربردی دست یافته باشند.

«یئو سوک جو»، معاون وزیر دفاع کره جنوبی، در جلسه روز گذشته پارلمان این کشور به نمایندگان گفت: قبل از هر چیز، کره شمالی باید ثابت کند به فناوری‌های مربوط به هدایت موشک‌های قاره پیما دست یافته است. پیش بینی ما این است که در شرایط کنونی اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در عرصه داخلی و یا عرصه بین الملل رخ ندهد، کره شمالی دست کم برای مدتی از انجام هرگونه اقدام تحریک آمیز اجتناب خواهد کرد. با توجه به آغاز فصل سرمای شدید در کره شمالی، از تعداد آزمایش‌های موشکی این کشور نیز کم خواهد شد.

وزارت اتحاد کره جنوبی نیز چنین عقیده‌ای داشته و با ذکر چندین دلیل از جمله شرایط بد آب و هوایی در فصل زمستان کره شمالی، پیش بینی کرد وقفه‌ای در آزمایش‌های موشکی بعدی پیونگ یانگ بوجود می‌آید.

آزمایش موشکی کره شمالی در روز چهارشنبه با واکنش تند آمریکا مواجه شد بطوری که کاخ سفید تهدید کرد این کشور را به طور کامل نابود خواهد کرد. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه از لحن تهدیدآمیز آمریکا به شدت انتقاد کرد و سخنان «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، را نوعی عطش برای خونریزی توصیف کرد.

موشک هوسانگ ۱۵، حدود ۲ متر طویل‌تر از هوسانگ ۱۴ است که در ماه ژوئیه مورد آزمایش قرار گرفت.