به گزارش فارس، آقای علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه به ارزیابی روابط ایران و ترکیه پرداخت.

به گزارش این خبرگزاری ترکیه ای صالحی در ابتدا ضمن ارسال سلام گرم و صمیمی خود به ملت و دولت ترکیه و ابراز خرسندی از اینکه فرصتی پیش آمده تا به ملت عزیز و دولتمردان ترکیه خطاب کند، در ادامه تصریح کرد که روابط دو کشور هم به لحاظ سیاسی و هم از زاویه اقتصادی و نیز از منظر روابط دو ملت در سطح بسیار خوبی قرار دارد و هر ساله بیش از دو میلیون ایرانی از ترکیه دیدن می کنند. وی افزود که با دوستان ترکیه ای همواره در تماس بوده و به طور مرتب با احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مسائل دوجانبه و منطقه ای را مذاکره می کنند.

صالحی خاطرنشان کرد که احتمال اینکه دیدگاه های دو طرف متفاوت باشد، وجود داشته و این هم امری طبیعی است و هر دو کشور خواهان صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بیانات سرزنش آمیز برخی مقامات ایران در مورد ترکیه تاکید کرد که این اظهارات دیدگاه های شخصی این افراد است و دیدگاه های رسمی ایران در قبال مسائل بین المللی و سیاست خارجی از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بیان می شود و هرگونه اظهارنظری خارج از این چارچوب، دیدگاه های شخصی افراد محسوب می گردد و به همین دلیل بیانات و نقطه نظرات ناآگاهانه از منظر سیاست خارجی ایران مردود است. وی افزود که در همین راستا به افرادی که به طور غیرمسئولانه و ناآگاهانه اظهارنظر می کنند، هشدار داده شده است.

صالحی در ادامه تاکید کرد که مقامات ترکیه و در راس آنها آقای عبداله گل رئیس جمهور، اردوغان و داوداوغلو باید بدانند که نگرش رسمی جمهوری اسلامی ایران به ترکیه بر پایه برادری و دوستی عمیق استوار است. وی از رسانه های ترکیه نیز درخواست کرد که این قبیل دیدگاه های فردی را به گونه ای که باعث ایجاد شبهه و برداشت اشتباه در روابط دوجانبه نشود، منعکس نمایند.