مقدمه‌چینی برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو

پایگاه اینترنتی العربی الجدید نوشت رسانه های عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس آماده می شوند. به نظر می رسد سازش عربستان سعودی با اشغالگران اسرائیلی بدون فراهم کردن مقدمات رسانه ای منجر به مخالفت جامعه و پیامدهای آن خواهد شد. به همین سبب است که اخیراً شاهد رویکرد بی سابقه رسانه های سعودی و از جمله روزنامه ها، درخصوص سازش با رژیم اشغالگر اسرائیل هستیم. این اقدام علنی و آشکار برای منحرف کردن رسانه ها از رویه های سنتی شان برای خودداری از پرداختن به مناقشه خاورمیانه به نفع سازش یا کمک به آن در نوع خود، نخستین به شمار می آید.

سیاست عربستان سعودی از زمانی که سکان سیاست خارجی این کشور به دست محمد بن سلمان –ولیعهد عربستان سعودی– افتاده، شاهد تغییرات سریعی بوده است. بسیاری بر این اعتقادند که چنین اقدامی به معنای عقب نشینی عربستان سعودی در مناقشه خاورمیانه است.

رسانه‌های تصویری وابسته به رژیم آل سعود طی روزهای گذشته در اقدامی که هدف آن آشکار است و در برنامه هایی که بیننده بسیاری دارد خواستار سازش علنی با تل آویو شده اند. ولید الفراج در برنامه «اکشن یا دوری» حضور شطرنج بازان اسرائیلی را در مسابقات شطرنج ریاض تائید کرد و به این شکل به صورت ضمنی از موافقت رژیم سعودی برای میزبانی آنها در روزهای پایانی ماه جاری میلادی خبر داد.

روزنامه های اسرائیلی نیز پیش از این اعلام کرده بودند این شطرنج بازان از طریق کنسولگری های سعودی در اروپا درخواست ویزا کرده اند. احمد الفرج، مجری این برنامه، گفت: قطع رابطه با اسرائیل بی فایده است و دشمن ما؛ ایران و کشورهای دیگری هستند. مسئله فلسطین اکنون در جایگاه دوم توجه مردم قرار دارد.

روزنامه های سعودی نیز سازش را به صورت جدی مورد توجه قرار داده اند و بسیاری از روزنامه‌نگاران و نویسندگان نقاب خود را برداشته اند و خواهان برقراری رابطه دیپلماتیک سطح بالا میان عربستان و اسرائیل شده اند. برخی نیز گفته اند مسئله فلسطین مسئله عربستان سعودی نیست و عربستان سعودی باید صلح با اسرائیل را بیازماید.

توییتر نقش پررنگ تری در این زمینه دارد. ترکی الحمد، روزنامه نگار سعودی، در این خصوص گفته است: قدس دیگر مسئله نیست. این موضوع موجب شده است به تحرکات برخی افراد، مشروعیت داده شود. الحمد ملت فلسطین را به رها کردن مسئله و فروش [کشورشان] متهم کرده است.