به گزارش فارس به نقل از شبکه "ان بی سی"، "لئون پانتا" در مراسم نمادینی که برای اعلام پایان رسمی حضور آمریکا در عراق امروز در فرودگاه بینالمللی بغداد برگزار شد، پرچم آمریکا را پایین کشید.

پس از آنکه پرچم آمریکا بر فراز فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط وزیر دفاع این کشور پایین کشیده شد، نظامیان آمریکایی این پرچم را جمع کردند.

پانتا در این مراسم گفت: کهنه سربازان آمریکایی پس از ۹ سال خدمت در عراق می‌توانند مطمئن باشند که فداکاری‌های آنها به مردم عراق کمک کرده است تا استبداد را سرنگون کنند.

پایین کشیدن پرچم آمریکا در عراق


وزیر دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد: اجازه دهید با صراحت بگویم، عراق در روزهای پیش رو آزموده خواهد شد… توسط تروریسم، توسط آن کسانی که به دنبال تفرقه افکنی هستند. چالش‌ها همچنان پا بر جاست و آمریکا اینجا خواهد بود و در کنار مردم عراق ایستاده است. ما قصد نداریم به تمام آن جان فشانی ها و دستاوردهایمان در عراق پشت کنیم.

وی در ادامه خطاب به نظامیان آمریکایی گفت: بودن اینجا در بغداد افتخار بزرگی است. هیچ کلامی و هیچ مراسمی نخواهد توانست قدردان جان فشانی هایی باشد که در روزهای گذشته صورت گرفته است.

" جیمز جفری " سفیر آمریکا در عراق نیز که در این مراسم حاضر بود، گفت: ما مشتاقانه منتظریم تا شاهد عراقی باشیم مقتدر، امن و متکی به خود.

ژنرال " لوید آستین " فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق و ژنرال " مارتین دمپسی " رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در این مراسم که در فرودگاه بین‌المللی بغداد برگزار می‌شد، حضور داشتند.

فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در این مراسم اعلام کرد: عراقی‌ها هم‌اکنون فرصت‌های بی‌سابقه‌ای دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز گذشته در مراسم رسمی اعلام پایان جنگ عراق در پایگاه نظامی این کشور در کارولینای شمالی تلویحا به شکست آمریکا در جنگ عراق اشاره کرد.

پانتا پیش از این به افغانستان رفته بود و با " حامد کرزی " رئیس‌جمهوری افغانستان و همچنین فرماندهان نیروهای خارجی و آمریکایی در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر این گزارش، تمام نیروهای آمریکایی باید تا ۱۵ روز دیگر در تاریخ ۳۱ دسامبر از عراق خارج شوند، اگرچه اوباما اعلام کرده که آمریکا به ارائه کمک‌های غیرنظامی به عراق همچنان ادامه خواهد داد.

علاوه بر این، برخی جمهوریخواهان نیز خروج نظامیان آمریکایی از عراق را صراحتا مورد انتقاد قرار داده‌اند و مدعی شده‌اند که اوباما یک عراق بی‌ثبات را ترک می‌کند که می‌تواند به منافع آمریکا لطمه بزند.

آمریکا در عراق منافع بسیاری دارد که ترجیح می دهد برای حفاظت و تأمین این منافع هم که شده همچنان حضور نظامی خود در عراق را حفظ کند از همین رو حتی پس از این خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق تعدادی از نیروهای این کشور همچنان تحت عنوان مربیان آموزشی در عراق باقی میمانند.