طرح صلح جامع آمریکا برای فلسطین

مقامات دولت آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی سیاست دیرینه و چند دهه‌ای این کشور در قبال مسئله قدس اشغالی ادعا کردند زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی را از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مطلع کرد به وی قول داد یک طرح جامع صلح تهیه می‌کند که مورد رضایت طرف فلسطینی نیز باشد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: تماس تلفنی سه شنبه ترامپ با عباس تنها یک روز پیش از اعلام جنجالی تصمیم وی درخصوص شهر قدس، به نظر می‌رسد نشانه‌ای از تلاش‌های پشت صحنه مشاوران کاخ سفید برای تهیه رئوس اصلی یک طرح صلح باشد که قرار است در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ ارائه شود، اما درحال حاضر با توجه به واکنش‌های خشمگینانه خاورمیانه این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

با وجود آنکه فلسطینی‌ها به هیچ عنوان آمریکا را با توجه به جانبداری همیشگی از اسرائیل در مناقشه دو طرف صادق نمی‌بینند، مقامات آمریکایی اعلام کردند انتظار داشتند وارد یک دوره کاهش تنش‌ها بین فلسطین و اسرائیل شوند. با این حال با توجه به واکنش خشمگینانه طرف فلسطینی و احتمال خروج آن‌ها از تلاش‌ها در راستای برقراری صلح، مقامات آمریکایی اعلام کردند امکان اختلال در روند مورد نظر آن‌ها وجود دارد.

متحدان اصلی غربی و عرب واشنگتن هشدار دادند تصمیم ترامپ در قبال شهر قدس می‌تواند تلاش‌ها برای آنچه که رئیس جمهور آمریکا «توافق نهایی» صلح فلسطین و اسرائیل نامید از میان ببرد. جزئیات چارچوب و سازوکار مذاکرات هنوز نهایی نشده است و نشانه‌های اندکی از پیشرفت محسوس در این زمینه مشاهده می‌شود.

مقامات آمریکایی اعلام کردند طرح صلح مورد نظر آن‌ها تمامی موضوعات حساس و جنجالی از جمله وضع شهر قدس، مرزها، امنیت، آینده شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های اشغالی و سرنوشت آوارگان فلسطینی را در بر می‌گیرد و در آن از عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عرب حاشیه خلیج (فارس) خواسته شده است برای حمایت از فلسطینیان کمک‌های مالی فراوانی در اختیار آن‌ها قرار دهند.