رشوه به ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا  به «بیت المقدس» لو رفت

«شلدون جی. ادلسون» میلیاردر طرفدار اسرائیل در اِزای تحقق وعده انتخاباتی «دونالد ترامپ» برای انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به «بیت المقدس»، ۲۰ میلیون دلار به یک کمیته اقدام سیاسی و حامی کمپین انتخاباتی ترامپ اهداء کرد.

در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، آمده است که ادلسون و جامعه صهیونیستی آمریکا می دانستند که ترامپ در نهایت بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت می شناسد.

گفتنی است که ترامپ در بیانیه رسمی خود پیرامون شناسایی بیت المقدس گفت: «در حالیکه رؤسای جمهور پیشین آمریکا این وعده مهم انتخاباتی را داده بودند، در اجرای آن شکست خوردند. امروز من این وعده را محقق می کنم!»

طبق مقاله نیویورک تایمز، ادلسون و گروهی دیگر از حامیان اسرائیل ترامپ را برای اتخاذ هر چه سریعتر این تصمیم جنجالی تحت فشار قرار دادند.

هرچند بنابر برخی گزارشها، «جرد کوشنر» داماد یهودی ترامپ به رئیس جمهور جدید آمریکا توصیه کرده بود که تا برقراری و تثبیت روابط محکم با کشورهای خاورمیانه، برای اعلام این تصمیم صبر کند.  

بر این اساس ادلسون باب گفتگو در خصوص فوریت موضوع بیت المقدس را در یک مراسم شام با حضور رئیس جمهور و مقامات ارشد آمریکا گشوده است.

شایان ذکر است که این تاجر طرفدار اسرائیل به داشتن روابط نزدیک با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مشهور است و از ثروت و عواید کازینوی خود برای نفوذ بر اعضای حزب جمهوریخواه و سوق دهی آنان به مسیر جاه طلبیهای صهیونیستی خود استفاده می کند.